סוזוקי GS500


במבחן הזמן

GS 500

יהונתן ענפי


רקע

ה- GS החל את דרכו בארצנו בשנת 89', וידוע כאופנוע מתחילים מצוין וידידותי. היווה אבן דרך לתחילת דרכם של אופנוענים רבים, זול יחסית לתחזוקה ואמין. לאורך השנים לא עבר שינויים מלבד צביעה מגוונת, ורק בשנים האחרונות עבר שינויים מינוריים עם דגש על שיפור נושא הקרבורציה. אופנוע סולידי בעל יכולת ביצועיסטית המהווה פן נחמד, מוגדר כאופנוע ספורט תיור. ברוב המקרים משמש האופנוע כקרש קפיצה, ולכן נתקל במספר בעלים קודמים גדול מהרגיל, אך אין זה מעיד על מצבו של האופנוע. חלק מדגמי האופנוע הגיעו עם מסכת פלסטיק מלאה אשר מקנה לאופנוע מראה ספורטיבי ומשפרת את המבנה האווירודינמי שלו, מסכות אלו ניתן להתקין בנפרד ואין זה מחייב לחפש אופנוע עם קיט קיים. הפלסטיק מגיע מספרד והוא באיכות גימור גבוהה ומתאימה בצורה מלאה לאופנוע זה. היום, בזכות התרחבות מלאי הצמיגים הקיים בארץ, ניתן להשיג צמיגים סופר ספורטיביים לדגם זה כגון הm1 של מצלר וניתן להינות מהאופנוע ברכיבה ספורטיבית הרבה יותר מאשר בעבר. רוכבים רבים נלחצים מן העובדה כי אין לאופנוע מד טמפ' מנוע, ובכן אין צורך להילחץ, מערכת זו הוכיחה עצמה שנים וגם במדינה חמת מזג כשלנו. עד שנת 97'(כולל), זקוק האופנוע לטיפול כל 5,000 ק"מ כאשר משנת 98' והילך, זוכה האופנוע לטיפול כל 6,000 ק"מ.

תחזוקה שוטפת

מיכל הדלק נוטה לקבל נקודות של חלודה כתוצאה מהצטברות של מים בחלקו האחורי באזור הדפנות, מומלץ לבצע שטיפת מיכל וניקוז המים אשר נאגרים באזור זה. הזנחה של אזור זה מובילה להצטברות חורים במיכל הדלק, עד לתיקון המצב הקים ו/או החלפת מיכל הדלק. רוכבים רבים ובעיקר המתחילים מביניהם, אינם מבינים את הליכי תחזוקת האופנוע ואינם מקפידים על בדיקת שמן בתדירות קבועה, ולכן נוצרים מצבים רבים של נסיעה בחוסר שמן אשר מובילה לפגיעה בגל הארכובה. מהסיבה הפשוטה שרוב אופנועים אלו כשם שציינתי קודם, מהווים את תחילת דרכם של אופנוענים רבים, לכן יש נטייה להתעלל במנוע ולנסוע הרבה בסל"ד גבוה. המודלים הישנים יותר נוטים לצריכת שמן גדולה מן הרגיל ולכן חשוב לבצע בדיקות מד שמן לעיתים קרובות (כל 2 תדלוקים) ולמנוע את המוזכר לעיל. לידע כללי: טיפול בגל ארכובה מצריך טיפול במיסבי החלקה "over size” כפתרון זול ומומלץ רק במצבים של שחיקה מזערית לגל הארכובה. כתוצאה ממורכבות הטיפול מחירו בהתאם. המלצת יצרן היא כמובן לבצע החלפת גל ארכובה, אך בודדים הרוכבים אשר יכולים להרשות לעצמם לבצע את הנ"ל ולכן רבים פונים לפתרון הראשון, כאשר החסרון העקרי הוא כי מסבים לא מקוריים אינם עמידים לאורך זמן כמו המסבים המקוריים, ולצערנו אין אפשרות לשים מסבים מקוריים כתוצאה מה "over size". בקיצור, תקפידו לבדוק שמן בזמן ותחסכו "צרות".

נקישות מראש מנוע כתוצאה ממובילי שסתומים אשר מגיעים לשחיקה די מהירה וגורם לחופש המוביל לנקישה של ה"באקט" (התחתית עליה יושב השימס ולוחץ הקאמשפט לפתיחת השסתום). מותחן/שרשרת הטיימינג רגישה בעיקר בנזילות שמן מאזור הציר ומצריך החלפת מותחן הטיימינג. מערכת החשמל ובעיקר הותיקות מביניהן מגלות חולשה באזור הסלילים, הטיפול זול יחסית. אוחזי המתלה האחורי של האופנוע מגלים עייפות עם השנים וזנב האופנוע "צונח" במספר סנטימטרים מצומצם יחד עם זאת אינו פוגע בהתנהגות האופנוע אלא בעיקר ביופיו החיצוני, החלפת המתלה האחורי אינה פותרת בעיה זו, ירידה של 1 ס"מ בציר האחורי, הזנב יקבל צורה שטוחה וישרה ולא זוויתית מעלה כשם שאנו רגילים לראות. האופנועים בעלי מסכת הפרינג המלאה, מומלץ שימוש בנורות מקוריות של היצרן (נורות חזית), אי שימוש בנורות מקוריות יכול לפגוע בנתוני הטעינה של המערכת החשמלית. בזכות הפופולריות הגדולה של אופנוע זה, ניתן להשיג חלקי חילוף משומשים ולהוזיל עלויות במקרים רבים אך מומלץ להשתמש באותם חלקים משומשים רק בחלקו החיצוני של האופנוע, ז"א חלקי חילוף פנימיים הקשורים למנוע, יש להשתמש בחלקי חילוף חדשים. כתוצאה מבלאי, משתיק הדוד האחורי מאבד מיכולתו ומגדיל את הרעש אשר פולט המנוע, מומלץ להחליף את המשתיק, אך החסרון הגדול נובע מהעובדה כי לצורך החלפת המשתיק יש להחליף את תעלת הסעפות מהסיבה שציינתי קודם לכן. אופנוענים רבים במהלך עליה על גבי מדכה וירידה ממנה פוגעים בחלקו התחתון של האופנוע ופוגעים בסעפות האופנוע אשר הופכות צרות יותר מן הרגיל כתוצאה ממכות קלות אלו. ככל המכות אלו יתגברו, בטווח הרחוק יצטרכו להגיע למצב של החלפת הסעפות, לא סימפטי ולא זול. מצמד האופנוע מופעל בצורה מכנית, כבל המופעל באמצעות חילזון אשר מגלה חולשה ולא פעם שובר את הלולאה אשר מחוברת לכבל המצמד ומפסיק את עבודת המצמד, למרות שאין הכבל נפגע במקרים אלו, יש צורך בהחלפת דחיף החלזון.

טראומה

נפילות רבות מובילות לתלישתו של מעצור הכידון, ניתן לטפל במעצור הכידון ואין הדבר פוגע בערכו/התנהגותו של האופנוע. כידוני האופנוע זולים להחלפה בזכות מבנה הכידון שהוא צינורי ושליפתו מהמקום מהירה וקלה. מגן מנוע הידוע בעיקר בסוג זה של אופנוע, מונה מספר יתרונות וחסרונות במקרה של תאונה: יתרון: שומר על מכסי המנוע. חסרון: חיבורו של מגן המנוע מתבצע ישירות לשלדה, ולכן לאחר נפילה מתגלות מעיכות בחלקו התחתון של המנוע, נציין כי הפגיעות הן בעיקרן קוסמטיות. תוספות בזכות התמורה המלאה שנותנת "חבילה" זו של אופנוע ובזכות המחיר הזול יחסית של הנ"ל, בודדים המקרים של שינויים קיצוניים בנושא התוספות של האופנוע. דוד הפליטה מגיע כחלק אינטגראלי של הסעפות אשר מחוברות ישירות למנוע ולכן החלפתו של דוד הפליטה לדוד לחץ מצריך ביצוע חיתוך של הדוד הקיים וריתוכו של הדוד החדש. ניתן להחליף רגליות רוכב, לרגליות ספוטיביות וגבוהות יותר, כמובן בכדי להפוך את האופנוע ליותר ספורטיבי מומלץ להקשיח את מתלי האופנוע ולאפשר לו התנהגות כביש טובה יותר, השיפור העיקרי מתבטא ביכול המתלים לשמור על יציבות במהלך פניות חדות, ומעברים מהירים מצד לצד ללא תזוזה מיותרת של זנב האופנוע. ברוב המקרים לא נמצא בארצנו שיפורים דרסטיים לאופנוע זה מפאט עלויות גבוהות יחסית. ניתן להשיג מערכת פליטה משופרת של בית יושימורה וקיט קרבורטור בעל מסנן אויר חיליפי (k&n) אשר משפרת את יכולות המנוע במספר כ"ס הבאים לידי ביטוי בדר"כ הסל"ד גבוה ומורגשים היטב.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.promoteusgs500e21/11/2005 16:01:25
אופנוע מעולה למתחילים ומתקדמים כאחד, סלחן בכביש ופשוט סוס עבודה(גם סוס צריך אוכל טוב וטיפולים...) נסיעה בטוחה
2.רואימידע לגביי DR BIG 80017/04/2006 16:32:07
אני עומד לרכוש אופנוע כבד ורציתי לדעת מה דעתכם על DR BIG כאופנוע לטווח ארוך, מבחינת התניידות יומיומית בתוך ומחוץ לעיר, ושבילים, אשמח אם תפנו אותי לכתבה כלשהי על האופנוע המדובר.. תודה.


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים