גן עדן לאופנוענים

09/03/2006 16:59:41

        אוהד ארנשטיין בן 26, החליט לעשות מעשה ולעבור לארה"ב, שם יתמחה במכונאות ברמת מירוצים. קבלו את הסיפור של מכור אמיתי.

M.M.I - צירוף האותיות האלו לא אומר הרבה לרוכב הישראלי הממוצע. מעט הישראלים שכן שמעו על המוסד הנ"ל, יגיבו לרוב ב"למה צריך בכלל בית ספר למכונאות אופנועים? הכי טוב מהניסיון, אח שלי, תאמין לי, הכל חארטה!"...אין כמו הגישה הישראלית הצנועה. הרי אותנו לא ילמדו כלום, נכון? אולי מעט. 

עם השנים למדתי שבאופנועים, כמו באופנועים, אין דבר כזה שאין דבר כזה! כבן-אדם שאהבתו הגדולה ביותר שמורה לכלים דו-גלגליים בעלי כידון, חפרתי עמוק בתוך נשמתי והבנתי שהפיתרון שלי לחיים מאושרים יהיה להפוך את האהבה הזאת לקריירה. היות וכל מושבי הרוכבים ב-MOTO GP כבר היו תפוסים מראש, זרמתי עם המציאות הכואבת לכיוון מוחשי יותר, כיוון אשר יזין לי ולו במעט את בלוטות החשק – מכונאות אופנועים. על ה – MOTORCYCLE MECHANIC INSTITUTE (M.M.I) בארה"ב שמעתי לפני שנים רבות, אך מרגע שנפלה ההחלטה לעזוב הכול בארץ הקודש וללכת להגשים את החלום, היה קשה לעכל את התחושות הנלוות לצעד שכזה. ככל שנכנסתי עמוק יותר להליך ההרשמה (הארוך ומייגע להחריד – ארה"ב של אחרי 11/9 היא לא מה שהייתה פעם), רמת הרצינות של הלימודים שם החלה לחלחל לי לתוך גזע המוח. 

                                                                                 עבדכם הנאמן נותן לאבולושן בראש-סדנה 1

היסטוריה, רבותיי, היסטוריה
ה -MMI הוקם בשנות ה-70 המאוחרות בפיניקס - אריזונה, במטרה לספק לתעשיית האופנועים, שהתפתחה בצעדי ענק באותן שנים, כמה שיותר מכונאים מוסמכים. היבואנים בארה"ב, שבידיהם אחד מהשווקים הגדולים בעולם, הבינו את הפוטנציאל, ואחד אחרי השני החלו להקים סדנאות בבית הספר כחלק ממסלול הלימודים ולתמוך בו כחלק ממערך השירות שלהם עצמם. ביחד עם תאגיד UTI, שתחת כנפו פועל בית הספר מאז 96' (יחד עם בתי הספר לקופסאות הפח ולמנועים ימיים), פיתחו היבואנים/יצרנים את המסלולים השונים, על מנת שיוכלו להזין את התעשייה במכונאים מקצועיים יותר. לאחר מספר שנים הוקם המרכז השני באורלנדו, פלורידה, כדי להרחיב עוד יותר את הפריסה הארצית. עם השנים גדלו המרכזים ונוספו עוד ועוד כיתות וסדנאות, הכול מסובסד ע"י היצרנים. 

כדי להבין את רמת ההשקעה של המעורבים בנושא, חייבים להבין קודם כל את התפיסה האמריקאית לגבי אופנועים ו"אופנוענות". היות וכאן כל ילד יכול לרכב מגיל אפס, ושתיים וחצי משכורות ממוצעות ישיגו לכם את החדישים שבאופנועי הספורט, לא פלא שאופנועים נתפסים כצעצוע, לא יותר. בקושי 25% מהכלים אשר מורשים כאן לנסיעה בכביש משמשים כתחבורה, גם זאת חלקית ביותר. אם לוקחים בחשבון את תחום השטח המשגשג כאן, מה יוצא לנו??? תעשייה שלמה שנתפסת כתחביב, של "משיגנע" בלבד (כן, גם כאן...). יצרני האופנועים הבינו שבארה"ב אף אחד לא ממש צריך אופנוע, אבל הרבה אנשים רוצים אחד (או חמישה...), ואם לא יספקו להם את השירות המקצועי ביותר, הם פשוט ייקחו את האכזבה והכסף שלהם לצעצוע אחר- כלי ימי לדוגמא. זהו אחד הדגשים הגדולים בלימודים כאן, וכנראה גם הסיבה למשמעת הכמעט צבאית שמושלטת במקום. לפעמים אני מקבל את התחושה שחזרתי לטירונות, רק שהפעם זה עולה הרבה מאוד כסף... חוקי לבוש, שלל איסורים ותקנות, יא וואראדיקה, בסך הכול רציתי לעבוד על אופנועים! המשמעת היא חוק ברזל, בלי קונצים, מכיוון שהיא מכוונת לעבודה מקצועית ובטיחותית יותר. מי ששואף, כמוני, להגיע לבסוף לתחום המרוצים, כדאי שישקיע בתחום היות ומסתבר שידע מקצועי הוא רק חלק מהדרישות המוצבות בפני מכונאי שמחפש עבודה. 

                                                                                              וכל זה נגרס אחרי 5 שנים

שלום כיתה א'
תוכנית הלימודים בנויה מיום בן 5 שעות, 5 ימים בשבוע, ב 3 סבבים – בוקר, צהריים ולילה. כל 6 שבועות מתחיל מחזור חדש, המונה כ- 120-150 סטודנטים, והלימודים נמשכים ללא הפסקה וללא חופשים. מה שאומר שמכונאים רבים מוכשרים כל שנה (הסטטיסטיקה מספרת שרק שלושה מתוך חמישה מסיימים אכן יעסקו במקצוע בעתיד). כל העסק רץ כמו מנוע מרוצים מכוון היטב. 

הלימודים מתחילים ביומיים שנקראים "JUMP START ", מין שבירת מתח ותיאום ציפיות של כולם. מתוקף היותי ה"זר" היחידי במחזור שלי, הייתי האטרקציה בימים האלו, ואף זכיתי בחולצה נוספת על המרחק הרב שעברתי עד שהגעתי לכאן - לא הייתה לי ממש תחרות... קורס הבסיס הינו חובה ואורכו 27 שבועות. מתחילים ב-6 שבועות של תיאוריה, בהם פותחים לכם את הראש, ומנסים לפתוח לכם גם את העיניים (במיוחד אם אתם בשיעורי הבוקר...). התיאוריה מקנה את היסודות, וסוקרת כל פן אפשרי במרכיבים המכאניים, מפעימות מנוע הבעירה הפנימית ועד סוגי שמן ודלק. כמות המידע היא עצומה, אך מיועדת להביא ליישור קו בקרב הסטודנטים, ויחד עם הניסיון של המדריכים לומדים המון פרטים חדשים ומעניינים. לאחר התיאוריה, עוברים 6 סדנאות שונות בנות 3 שבועות כל אחת, שמשלבות את כל המרכיבים מבחינה מעשית. חלק מהנושאים נלמדים ביחד, כמו מרכיבי השילדה, וחלקם כמו חשמלאות, הם סדנה בפני עצמה. הרבה תרגולים, הרבה מבחנים, וסוף סוף קצת לכלוך מתחת לציפורניים! המדריכים בכל סדנה שונים ומגוונים להפליא: מכאלה שגדלו עם סוכנות הונדה או ימאהה משנות ה-60' בתוך החצר בבית, בעלי סוכנויות, מנהלי קבוצות מרוצים, מכונאים של אלופי סופרספורט ואף רוכבי מרוצים. הידע והניסיון שהם אוצרים בתוכם לא יסולא בפז, ורובם מתבלים את החומר בהרבה התלהבות, שפשוט עושה חשק לבוא כל יום ללימודים. עוד נקודה לציון: ניתן לעבוד על האופנוע האישי בכל סדנה כל עוד אתם סטודנטים, ולהיעזר במדריכים ובכלים כדי לחסוך עוד כמה סנטים (75$ שעת עבודה!)- תענוג!!! לקינוח, מסכמים הכול בסדנה 7, שם נבחנים מעשית על כל חלק וחלק במשך...נכון,ניחשתם נכונה, 3 שבועות. למעשה, כבר בסיומה של סדנה זו ניתן להתחיל לחפש עבודה בתחום (אם אתם בעלי אזרחות- פרט פעוט ביותר...), מכיוון שאתם נחשבים כבר ל"טכנאי אופנועים מתחיל" – "טכנאי" ולא "מכונאי", כי טכנאי הוא "מכונאי חושב", שלא עובד סתם כמו רובוט, אלא יודע מה הגורם לכל תקלה. WHATEVER ... אלוהים נמצא כאן, ללא צל של ספק, בפרטים הקטנים! 

                                                                                                שששש...כאן לומדים

בשלב זה, הסטודנטים מתפצלים לשניים: אלה שבחרו את המסלול של הרלי דיווידסון ואלה שממשיכים ליפנים. מדוע ולמה? ובכן, אתם בכל זאת במגרש הפרטי של הרלי, והם טורחים מאוד שלא תשכחו זאת אף לא לרגע אחד. הרלי הוא מוסד חשוב מאוד בתרבות של ארה"ב, וכדי שלא אסטה יותר מדי לנושא זה (שיכול למלא ספריות שלמות), אספר רק שהם ב"קטע" משלהם גם במכונאות, החל במידות האינצ'יות (חוץ מה- V-ROD ,אוי לבושה), המשך בכלים המיוחדים רק להם, וכלה בעקשנות להישאר מיושנים. הציבור לא דורש אחרת, אז למה לשנות נוסחא כה מצליחה? המסלול של הרלי אורך 21-27 שבועות, כמעט פי שניים מכל התמחות אחרת, מה שהופך את כל העניין לאירוני עוד יותר. ההתמחות מחולקת לדגמים חדשים, מ-99' ואילך, סדנה נפרדת ל- V-ROD, סדנת ביואל (בכל זאת שייכים להרלי) ובונוס נחמד של סדנת "סקרימינג איגל", חברת שיפורים מהידועות של המותג האמריקאי, שבאופן מפתיע... נמצאת בבעלותו. מי שמעוניין, יכול להשלים גם את הסדנה של הדגמים ה"ישנים", מ-1903 עד 1998. למי שאוהב וחי הרלי, זהו חלום רטוב. במחזור שלי ישנו בחור שנשלח ע"י אביו רק כדי שיוכל לטפל בהרלים של המשפחה... (אהבה היא מילה רכה מדי). 

מהצד השני נמצאים כמובן ארבעת היבואנים היפנים, רק שכאן הם נקראים "IMPORTS", להלן "המיובאים". גל ה"פוליטיקלי קורקט" ששטף את ארה"ב הגיע גם לכאן, ויש כאלה שהחליטו שיהיה זה פוגע לקרוא לאופנועים מיפן "יפנים" בגלל הקונוטציות למלחה"ע השנייה. אין קץ לשמאלץ האמריקאי. איך שלא נקרא להם, לארבעת הגדולים יש מסלול מעט שונה משל הרלי (אין בעיה לשלב בין המסלולים, דרך אגב, הכול עניין של זמן וכסף). לאחר סדנה 7, ממשיכים לסדנאות 8 ו-9, חשמלאות מתקדמת ודיינו בהתאמה. היות שהיפנים לא עוצרים לרגע את ההתפתחות הטכנולוגית שלהם, אלו שתי סדנאות קריטיות ומייחסים להן חשיבות רבה. די להביט בנתונים של דגמי הספורט האחרונים כדי להבין למה: בעולם ממוחשב ואלקטרוני, גם המכונאות מוחלפת בחוטים ושבבים וצריך לעמוד בקצב. לאחר סדנאות אלו, ניגש כל סטודנט להתמחויות שבחר מתוך 4 החברות- חובה לבחור מינימום 2 (שנים-עשר שבועות כל אחת). אני בחרתי בהונדה וסוזוקי, אך ישנם סטודנטים שעושים את כל ה 4. כל יצרן מחזיק בבית הספר את כל קשת הדגמים, כולל טרקטורונים, אופנועי ים ואופנועי שלג, כולל הדגמים החדשים ביותר, כמובן. ולא, לא ניתן לרכוש את האופנועים מהבית ספר בזיל הזול... חוזה ה"סיבסוד" מפקיד את הדגמים בידי בית הספר ל 5 שנים, לאחריהן מפורקים האופנועים, חלקם עוברים להדרכות אך רובם...אההמממ...מושמדים. מוטוקרוסים, הרלים, מיטב משחיזי הברכיות, הכול לפח. קשה, קשה. בהתמחויות פשוט עוברים ספציפית על הדגמים, ונבחנים מעשית על זמנים, מכיוון שהתשלום לטכנאי ברוב המוסכים הוא לפי עבודה ולא לפי שעות. ציינתי כבר שמקבלים תלוש בשווי 1000$ לקניית כלים של חברת SNAP ON? בארה"ב, מסתבר, כל מכונאי מביא לעצמו את הכלים, מין כיסוי תחת שכזה נגד גניבות במוסכים. ארגז כלים בסיסי הוא רק ההתחלה. לפחות מקבלים 50% הנחה כל עוד אתם סטודנטים, אז רק עוד 6000$ בערך על כלים ואפשר לצאת לכבוש את העולם... 

                                                                              הסוסים עוד נוחרים באורווה-סדנת התמחות של סוזוקי

כל כמה שבועות מארגן בית הספר ראיונות עבודה עם סוכנויות מכל רחבי המדינה, והסטודנטים המצטיינים יכולים למצוא את עצמם בקבוצות מרוצים פרטיות ומשם להגיע לטופ של הטופ- לפני כחצי שנה 2 סטודנטים התקבלו לקבוצת JORDAN בסופרבייק האמריקאי!!!


אז מה היה לנו שם?
המון ידע ומקצועיות, תרגולים על יבש ועל רטוב, רכישת מקצוע תוך כשנה וחודשיים (עם דיפלומה שקבילה בכל מקום בעולם), המוווווווון אופנועים והכי חשוב, אווירה מלאה באנשים ששותפים לתשוקה לכלים המדהימים האלה. אני הגעתי לכאן עם שאיפה לרכוש כמה שיותר ידע ולהגיע כמה שיותר רחוק, ועם הרבה השקעה וקצת מזל, אני גם מקווה למצוא את עצמי שם תוך כמה שנים. והאמת? כל אחד מכם יכול. למי מכם שרוצים לחוות את "זן ואומנות אחזקת האופנוע" ברמה אחרת, אין הרבה מקומות כאלו בעולם. MMI , גן עדן לאופנוענים. 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.רועי09/03/2006 20:44:46
אבל איך מתקבלים ? ממה מתחילים? גם אני רוצההההה!!!!!
2.רןביה"ס מעולה10/03/2006 07:01:23
למדתי שם בין השנים 1992-1994 וקיבלתי המון ידע. שווה כל רגע. חלום למי שאוהב אופנועים
3.אוהדתתחילו עם הספר של שחר לוי 29/03/2006 19:20:37
הספר נקרא "המכונה שבאופנוע" ובאחריות אף קורס לא ילמד אתכם את מה שהספר הזה יצליח. קורס מטורף במכונאות והרבה מעבר לכך במחיר מצחיק. אני מנהל מוסך ואתמול התחלתי לקרוא אותו פעם שנייה.
4.אוהדהמשך29/03/2006 19:21:52
לפני שבועיים קניתי את הספר לשלושת המכונאים שעובדים אצלי וכולנו עובדים איתו כל יום במוסך. מאוד מאוד מומלץ לכולכם
5.יריבוואו, זה עושה חשק30/03/2006 17:36:34
גם אני רוצה
6.אמיראיזה כיף לקרוא את הכתבה06/04/2006 09:40:32
ודרך אגב גם אני קורא את הספר של שחר וגם בעיניי הוא הדרך הכי טובה להתחיל להבין את האופנוע. סוף כל סוף
7.אבי הבטחתי את מקומי בית ספר של שחר לוי25/05/2006 13:26:16
כבר לא צריך ליסוע ללמוד בחו"ל ולשלם עשרות אלפי דולרים. יש את שחר ותודה לאל הוא פותח בקרוב בית ספר. כמעריץ של האישיות שמאחורי השם אני בטוח שהוא לא יאכזב. אני בפנים. ועוד פעם תודה על הכתבה
8.ענתיגם אני נרשמתי לבית ספר08/06/2006 18:11:15
השאלה לאיזה קורס נרשמת? יכול להיות שנלמד יחד :-)
9.חגיעושה חשק ללמוד17/08/2006 09:27:57
גם אני רוצה
10.דודי28/08/2006 23:51:22
אל תעיזו להתקרב לקורס של מקס פיין. הוא לא שווה כלום הם מבטיחים דברים הזויים ומשקרים בפנים
11.רון בית הספר של דורי מנתניה30/09/2006 06:28:45
עשיתי קורס מכונאות אופנועים אצל דורי מנתניה הוא היחידי בישראל שמלמד מכונאות אופנועים לכתב הסמכה (שחר לוי לא מלמד כלל) עברתי במכה ראשונה את כל הבחינות הסמכה אני הכח ממליץ בעולם על דורי , הוא מקיים מה שמבטיח. רון
12.מנשהמי אמר ששחר לא מלמד בכלל?27/10/2006 01:33:00
לפני איזה יומיים הייתי בבית הספר של שחר קניתי ממנו את הספר שכולם מדברים עליו וראיתי את המקום המאלף שהוא הקים. תשכחו את כל מה שאתם מכירים ממוסכים כי המקום שלו נראה כמו מעבדה בחוצלארץ. חבל שלא הייתה לי מצלמה לצלם
13.עמיקורס מקצועי עושים אצל שחר לוי בלבד07/12/2006 11:37:58
קודם כל לא כולם מתקבלים לבית הספר שלו וגם אם כן שמעתי מחבר'ה שעושים איתו קורס שפשוט אין על האיש הזה. תלמיד שלו אמר לי במירוץ בשבת שהוא מרגיש בעננים מאז שהוא התחיל את הקורס ולא הפסיק לפרגן לשחר ליחס שלו ולמקצועיות שהוא עובד בה.
14.עמי - המשך07/12/2006 11:40:33
הייתי אצל שחר לפני כמה ימים והוא באמת לא קיבל אותי לקורס השלישי שמתחיל בינואר כי לטענתו (ולאחר מבחן בסדנה :-) אני יודע יותר משאר חברי הקבוצה. זאת מקצועיות לדעתי ואני מאוד מעריך אותו על הגישה שלו. ממליץ בכל תוקף
15.תלמיד של שחרלא צריך לנסוע לארצות הברית25/01/2007 13:42:06
MMI של ישראל זה בית הספר שהקים שחר לוי בכפר סבא. אני לומד שם חודש וחצי ויש לי חבר צרפתי וחבר אנגלי שלומדים ב- MMI כך שאני יכול להשוות בין הרמות.
16.תלמיד של שחר - המשךהמשך25/01/2007 13:43:43
להם זה עולה כפול 10 או יותר והם היו צריכים לעסוב הכול ולנסוע לחו"ל. אני נוסע פעם בשבוע שעה וחצי מהצפון הרחוק ולומד ברמה הכי גבוהה שיכולתי לבקש. חלום שמתגשם
17.DRMANIAמר תלמיד28/01/2007 14:41:42
שני פרטים פעוטים:1.עם הכבוד הרב לשחר לוי,אין לך ממש מושג כנראה על גודל ההשקעה ב-MMI,ולא ממש הבנת מה מטרתו.קרא שוב,ותבין שלהשוות בין זה לבין משהו שקשור לאופנועים בארץ זו בדיחה עצובה מאוד.
18.DRMANIAפרט מס' 2.28/01/2007 14:48:17
הדיפלומה מה-MMI פותחת לך צוהר לעבודה בתחום בכל העולם,שלא לדבר על ארה"ב.תעודה משחר לוי תביא אותך בקלות לצ'לנוב (לשם אתה יכול להגיע עם קצת קשרים טובים)-ואם אלו שאיפותיך,עלה והצלח. יש כאלה ששואפים להגיע למחוזות אחרים,שיבושם להם.
19.אנישחר לוי מגשים לי את החלום של חיי30/05/2007 16:14:17
אין על האיש הזה ועל הבית ספר שהוא פתח-אוירה נהדרת חברה טובה לימודים מרתקים ומקצועיים.
20.v-maxoאפילו הונדה מנסים לחקות את שחר01/08/2007 16:47:36
אבל כשפגשתי את גלעד שמלמד בקורס של הונדה הוא לא הפסיק ללכלך על שחר וזה פשוט דחה אותי. ישבתי איתו 15 דקות וכל מה שהיה לו לעשות זה ללכלך את שחר.
21.v-maxoהמשך01/08/2007 16:49:57
בסוף החלטתי על שחר לוי בגלל האיש האנרגתי הזה (האהבה שלו לאופנוע ממגנטת) בגלל ההשקעה והמקצוענות של ביה"ס שלו בגלל המחיר השווה לכל נפש ויותר מהכול-בגלל שהתלמידים שלו עושים כמעט הכול על האופנוע הפרטי שלהם מה שמבחינתי הוא מבחן המציאות


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים