CBR1000RR- מבחן מסלול


כבשה טרפה זאב

שיתוף פעולה ראשוני בין כריס מוס - מכתבי האופנועים המפורסמים בעולם, לבין סופרבייק, נותן לכם הצצה לסופרבייק החדש והמסקרן כל כך של הונדה על מסלול המירוץ.

אני לא בטוח שזה לא הצד היותר שפוי והגיוני בי שיוצר את הספק, אבל אני מתחיל לתהות בנוגע לרלוונטיות של סופרבייק'ס. אוקיי, על המסלול אפשר להשתמש בהרבה מהביצועים הרציניים שיש להם להציע לנו, אבל על הכביש? אני לא חושב. ובימים אלה של חקיקה הולכת ומתהדקת, עלייה בצפיפות על הכביש ובתאונות הדרכים, הייתי אומר שהתחרות בין היצרנים – לבנות סופרבייק'ס מהירים, קלים וחדים יותר, הופכת להיות חסרת טעם למדי. לעומת זאת, אם אתה בונה סופרבייק כך שהוא שמיש וידידותי יותר וקל לרכיבה בהשוואה לתוצרת הנוכחית, יהיה הרבה יותר קל לשכנע אותי בהצדקת קיומו. זה בדיוק מה שהונדה עשתה עם הפיירבלייד מהדגם האחרון. על הנייר, נראה שהוא יכול להיות ממש מלוא החופן. כמעט יותר מדי. בעיקר לנוכח ההספק האדיר עליו מצהירה הונדה: 172 כ"ס. אך אחרי שרכבתי עליו, גיליתי שאין הוא כזה כלל וכלל. למעשה, כל כך קל להסתדר איתו שזה בלתי יאומן. הוא מהיר אין ספק, אבל לא פרוע. למען ההגינות, בחנתי את הבלייד מדגם 2004 רק על מסלול בארה"ב. אך התרשמתי כל כך לגבי מהימנותו ונחמדותו, שאתפלא מאוד אם הוא לא יתגלה כאופנוע כביש נהדר ויעיל בנוסף לתותח על המסלול. אנשי הונדה הדגישו את הקשר ההנדסי בין ה- CBR1000RR ל- RC211V שנועד לגרנד-פרי לפני שנתנו לנו לרכב על הבלייד. כששמעתי זאת, אני מוכח להודות שזה עורר בי גיחוך מה, שכן ביטלתי את זה כהגזמה שיווקית צבעונית ותו לא. אך תוך זמן קצר הבנתי שבאמת יש קשר בין שני האופנועים ובין האופי שלהם. בדיוק כמו הווינר של רוסי, הבלייד הרבה יותר חבר מאשר אויב. וזה בהחלט עושה את העבודה. המסלול בפארק הספורט המוטורי שבאריזונה מהווה רצועת כביש שלא קל לרכב בה. הוא מאוד הדוק ומפותל המסלול הזה, אין בו שום נקודות ייחוס ממשיות היכולות לסייע ברכיבה עליו (במסלולי מירוץ ישנן נקודות התייחסות. למשל למרחק מפניה, כך שהרוכב יקבל נתונים שיעזרו לו בשיקלול הכללי לגבי אופי ואופן הרכיבה הנדרשים בכל נקודה על המסלול. העורך), והוא מאוד טכני במספר מקומות. הוא מסוג המסלולים שהרבה יותר שווה לרכב עליהם באופן שקול וזהיר, בהשוואה לצורת רכיבה אגרסיבית יותר הנדרשת במסלולים אחרים. וכאשר אתה חמוש בפיירבלייד החדש, הרבה יותר קל ללמוד את המסלול ולהפיק ממנו את המיטב, בהשוואה לכל נשק סופרבייק עדכני אחר.

 

 


חשיפה לצפון
הן המנוע והן השילדה פועלים כמובן מצוין. הביצועים של המנוע האדיר מעולים, והשילדה עומדת בכל העומסים שהעמסנו עליה במסלול. אבל הסוד של שני האלמנטים האלה הוא באופן בו הם פועלים יחד. גם המנוע וגם השלדה ראויים לשבחים על ביצועיהם, אך זו הדרך בה הם משלימים אחד את השני שבאמת מהווה את הסוד מאחורי תחושת הביטחון שמלווה את הרכיבה על הבלייד. מנוע ה- 998 החדש הוא פנינה אמיתית. המנוע ארוך המהלך עשיר במומנט, ויש לו תגובה נהדרת למצערת בכל הילוך ובכל סל"ד שתמצאו לנכון לרכב בו. התגובה כל כך טובה, שאין טעם לטרוח להסתכל על מד הסל"ד האנלוגי באופן תדיר. ובשל העובדה שהמשיכה שמייצר המנוע משתרעת כה יפה לאורך טווח הסל"ד, והחלקות והליניאריות המדהימה שמאפיינת את המשיכה הזו, הסיכוי להקלע לווילי או החלקת גלגל בלתי מתוכננת נמוך בהרבה ממה שהוא אמור להיות. לשם ההשוואה, המנוע של ה- GSX-R1000 למשל, ירגיש הרבה יותר ברוטלי ומפחיד לשימוש בהשוואה להונדה. החברה היפנית אולי טוענת שהמנוע מפיק 180 כ"ס יחד עם הראם-אייר, אך אספקת הכח כה חלקה שייסלח למי שיעריך את ההספק כנמוך בהרבה. ניתן לדמיין אותו כגרסה נמרצת יותר של מנוע ה- VFR800, כדי להבין במה מדובר. גם שאר חלקי האופנוע תוכננו כך שיהיה קל ככל האפשר להסתדר איתם. תנוחת הרכיבה ספורטיבית, אך לא קיצונית מדי. זה מרגיש כמו CBR600RR קצת מגודל, ואיני רואה סיבה להימנע מנסיעות ארוכות טווח עם הפיירבלייד. אף אחד מהרוכבים הגבוהים יותר שהשתתפו בהשקה לא התאונן על אי-נוחות, למרות שמגן הרוח קצת נמוך מדי בשביל נסיעות ארוכות במהירות גבוהה באוטוסטרדה. ואני אומר: זו רק סיבה נוספת לקחת את ההונדה לכבישים אחוריים מפותלים. וברגע שתטעמו את ההיגוי והתנהגות הכביש הנהדרת, אני בטוח שתסכימו שאלו יהיו יעדים בהם הבלייד יהיה אופנוע מלהיב ביותר. בדיוק כמו ה- CBR600RR, הבלייד ניחן בתחושת יציבות המלווה אותו. זה לא משנה אם מנסים לפתוח את הגז מוקדם ככל האפשר כדי להשתגר מהפנייה, או לצלוח את מגן הרוח תחת בלימה רצינית. הפיירבלייד פשוט נשאר דבוק לאספלט וממשיך בעבודה. מהות האופי הטכני של המסלול היתה שתמיד היה סיכוי לכך שתתחולל איזו שגיאה בזמן רכיבה חזקה. אך האיזון המרשים של הכלי הבטיח את ההרגשה הנהדרת והפידבק שמקבלים מהאופנוע, וגם שהתרסקות תהיה כמעט בוודאות כתוצאה משגיאה של הרוכב, ולא בעיה בכלי.



את המתלים אהבתי במיוחד. הדרך בה הם שומרים על הכלי שתול, ולא משנה עם מה הוא נדרש להתמודד פשוט מעולה. ניתן לשלוט בקלות בשני קצוותיו של הכלי, וכיוונונים יעילים וברי השפעה תמיד נגישים כדי לשפר את הדברים בהתאם לדרישות הרוכב עד לרמת שלמות. המזלג מתמודד מצויין עם כוחות גדולים המופעלים עליו בזמן שמערכת הבלימה הרדיאלית המופלאה מופעלת, מה שמתבטא במרחקי בלימה קצרים באופן מדהים. ואפשר לעשות את זה ללא חשש מנעילת גלגל. לבלמים פרוגרסיביות ורגש פנטסטיים, והם רק דוגמא אחת לחלק באופנוע המציע המון כח ושליטה נאה. זה בדיוק אותו הסיפור בחלק האחורי של האופנוע, והבולם האחורי מסוג היוניט פרו-לינק - מלא ההשראה מה- RC211V, עומד במשימת השליטה בגלגל האחורי באופן מופלא. מה שעוזר לשמור על האחיזה בחלק האחורי גם כשאורווה ענקית של סוסים דוחפת כח דרך הגלגל האחורי. יש לציין שגם הביצועים של צמיגי ה- BT014 ואספקת הכח החלקה תורמים רבות ליציבות זו. היציבות בפרונט מובטחת הודות למשכך ההיגוי האלקטרוני. משכך זה מחובר אל יחידת שליטה אלקטרונית, ומשנה את קשיחותו בהתאם למהירות הנסיעה. בזכות תכונה זו, ההיגוי קל בשני המובנים במהירויות נמוכות, אך יציב ומהימן כשפותחים את הגז. נענועי ראש ו'חבטות מיכל' לא יהוו בעיה באופנוע הזה.

גזר דין
הבלייד החדש הוא שיפור רציני בהשוואה לדגם הקיים. הוא מהיר וחזק יותר, אך הוא גם הרבה יותר קל לשימוש. למנוע יש חלוקת כח מצויינת אשר הופכת אותו לשמיש הרבה יותר, והרבה פחות תלוי סל"ד. כך שבחירת ההילוך הרבה פחות קריטית, למרות שתיבת ההילוכים "חלקה ומתוקה" אם אתה מהטיפוס המנגן. והוא גם נראה יותר טוב, למרות שהקווים האגרסיביים והחדים של הפיירינג מוסווים ע"י הצביעה המשעממת. ובזמן שאנו מייבבים נציין שאין ממש מקום מתחת למושב בגלל האגזוז שעובר שם, והמורכבים/ות צפויים ליהנות מהרכיבה הרבה פחות מהרוכב, בגלל שהמושב כה קטן וגבוה. מלבד זה, ה- CBR1000RR פיירבלייד החדש הוא אופנוע שמאוד קשה למצוא בו פגמים. הוא הונדה במובן הקלאסי של המלה, והוא משקף את כל האתיקה ההנדסית של הענקית מיפן, משמע לייצר אופנועים להמונים, הקלים לרכיבה כמה שיותר. למעשה, היבבה היחידה ששמעתי בעקביות מעיתונאים אחרים על האופנוע, זה שהוא קצת יותר מדי טוב. כמה מהם הרגישו שההונדה קצת יותר מדי מתורבת ומנומס והדביקו לו תווית של כלי משעמם משהו. אני מעדיף לחשוב עליו כחבילה יעילה מאוד, מתוכננת ומהונדסת כהלכה שהופכת את מלאכת ההתמודדות עם הספקים עצומים ומהירויות על לקלה ככל האפשר. עדיין אפשר להקלע לצרות עם הבלייד החדש (כמו שהוכיחו רוכבי מגזין "סופרבייק" שריסקו אותו. העורך), אך רק אם משתמשים לרעה בידידותיות שלו בכוונה. אם כל הסופרבייק'ס יהפכו לקלים לרכיבה כמו הבלייד החדש, הדעה שלי עליהם עשויה להשתנות. יהיה מעניין לראות אם ה- R1 החדש וה- ZX10R יעמדו בסטנדרטים של הפיירבלייד. במדד הביצועים הטהורים אין לי ספק שהם יעמדו בתחרות. אך האם הם יצליחו להתקרב לאופי המנומס שלו, זו כבר שאלה אחרת.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.הגברכסף24/07/2007 15:22:05
השאלה אם השיפורים של האופנוע מצדיקים את המחיר שלו ( עוד שלושים וחמש אלף שקל)


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים