דוקאטי מונסטר


דוקאטי מונסטר

הסנונית הראשונה של דוקאטי הוא אופנוע קטן, זריז ומאומן, אך עם מנוע מיושן והוא יקר בטירוף. אבל אם הסנונית היא מפלצת... אולי יש בכך איזושהי אמירה, לא?! המונסטר 1000 שמופיע כאן הוא כלי בעייתי למבחן. איך בוחנים כזה אופנוע, במיוחד כשהוא מזן העירומים שאמורים לעלות פחות, אך הוא עולה לא פחות מ- 93,000 ₪ לאחר הנחת מבצע של 4,000 ₪. גם בהשוואה לדף הנתונים שהרוכש הישראלי כל כך אוהב המשווה שקל לכ"ס, יוצא המונסטר לא משהו בכלל. הפייזר 1000 של ימאהה למשל, נותן 143 כ"ס לעומת 84 כ"ס של המונסטר, ועולה על הכביש 5,000 ₪ פחות. שלא לדבר על רוב אופנועי ה- 600 הסופרספורטיביים שעולים אף הם כמחירו של הימאהה, ובהפרש של אלפי שקלים מהדוקאטי וכוללים סופרספורט בילט אין ומכלולים מהדור האחרון, לעומת מנוע קירור האויר / שמן של הדוקאטי. אז מה ההצדקה בייבוא של כזה אופנוע או כל שכן, בקניה שלו?! כיף רבותי. כיף רבתי. הכיף שהוא מספק לרוכב הינו מעל ומעבר למה שחשבתי שאפשר בכלל להוציא מאופנוע כזה. קח את האופנוע הזה לכביש המפותל הקרוב, והוא יראה לרובם המוחלט של הרוכבים על אופנועי ספורט עתירי פיירינג וכוחות סוס איך יוצאים הגזים מאגזוז כפול. לא בא לך על נסיעה רחוקה? קח אותו למגרש הסופרמוטו הקרוב, ותוציא לו ולעצמך את המיץ. מספיק טוב לכסף? תחליטו אתם. זאת בהתעלם מהעובדה שאופנועי דוקאטי יקרים יותר בכל מקום בעולם. עכשיו בואו ונתפנה למבחן היבש.
מה זה נמוך וצר והוא לא יפני?
מה זה נמוך וצר והוא לא יפני?
קשה להתעלם מהעובדה שאנחנו מתעסקים עם יצרן ששנים כבר לא הגיע לארץ. החוויה של לבוא לבית של יבואן חדש כדי לקחת אופנוע מיצרן חדש בישראל, היא חוויה בפני עצמה שאני כעורך מגזין מתרגש ממנה, למרות אין סוף הביקורים שלי במקום בשנה וחצי האחרונות, עוד לפני שבכלל נחתם הסכם כלשהו בין לינקסים – היבואן הטרי, עם יצרן כלשהו. ישיבה על האופנוע מצביעה על אופנוע נמוך. נמוך מאד אפילו. דוקאטי מצהירים על גובה מושב בן 800 מ"מ, אבל האופנוע מרגיש אפילו יותר נמוך. משחק בין הרגליים: האופנוע מרגיש קליל. שילוב של אופנוע נמוך על צמיגים רחבים, ומנוע V עם צילינדר שוכב שמכתיב מטיבעו מרכז כובד נמוך, תמיד יתנו הרגשה של אופנוע קליל, למרות שמשקלו של האופנוע אינו קליל ועומד על 189 ק"ג יבשים. הכיידון מכתיב רכינה קדימה, אבל אפשר לשחק עם המיקום שלו עקב היותו מהסוג הרגיל ולא קליפאון. סך כל הישיבה על האופנוע היא כעל אופנוע רגיל למדי. אתה מצפה לישיבה שתעשה איתך משהו מיוחד (כמו מה למשל?! לא בדיוק יודע), אבל אתה מוצא את עצמך יושב על אופנוע רגיל בהחלט. מיקום הרגליות מרגיש מעט צפוף, אבל לאחר 400 ק"מ רצופים של רכיבה התגלה מיקומן כמעולה. מבט מסביב לאופנוע. השילדה היא מהסוג שאני לפחות, קצת התגעגעתי לראות מקרוב. מסבך צינורות פלדה טובולריים היוצרים משולשים חדים המעניקים קשיחות מעולה לגוף הפלדה, יוצרים חוויה חדשה של פרספקטיבה ללמודי קורה כפולה שכמונו. לוח השעונים סטנדרטי למדי, ורמת הגימור טובה ככל אופנוע יפני מזן העירומים שקיים בארץ והיה לי הכבוד להניח עליו עכוז. הפנס הקדמי עגול וסטנדרטי למדי, אך מתחתיו יוצאות זרועות משורגות של מתלה קדמי של שואה בקוטר 43 מ"מ מהזן ההפוך והאימתני שמעיד על הזיקה של היצרן אל מסלול המירוץ. מאחור המצב זהה. מתלה אחורי ספורטיבי למראה בעל זרוע אחורית שרירית, ובולם פרוגרסיבי הכולל את כל הכיוונונים האפשריים, מבטיח קשיחות במכלול השילדה והמתלים ברכיבה ספורטיבית. להשלמת החבילה, נעול המונסטר בצמיגים במידות ספורטיביות למהדרין ברוחב 120/70 מקדימה, ו- 180/55 מאחור. המנוע אינו עומד ליד המודרניזציה העוטפת את מכלולי השילדה. הוא בעל שני שסתומים בלבד העובדים על העיקרון הדזמודרומי שהולך עם דוקאטי כבר כ- 50 שנה (העיקרון של מע' הדזמו היא שגל זיזים נוסף המותקן בראש המנוע, אחראי על סגירת השסתום ולא קפיץ מחזיר כבשאר האופנועים. מה שמנע בעבר מצב שנקרא "ציפת שסתומים" ובו הקפיץ לא היה חזק מספיק כדי להחזיר את השסתום למקום בסל"ד גבוה. מצב שכמובן לא נתקלים בו כיום, אך דוקאטי ממשיכה לדבוק בעיקרון הדזמו. הסיבה? כנראה בידול שיווקי ותו לא), ומקורר אויר, אך מצד שני הוא מוזרק דלק ומספק 84 כ"ס ב- 8,000 סל"ד. ליציאת הגזים אחראים שני אגזוזי אלומיניום, אחד לכל צילינדר, בעלי ממיר קטליטי.
תזוזה
תזוזה
אז זה שהאופנוע הזה נמוך כבר אמרנו. המתלה שוקע מעט תחת משקלי הממוצע למדי, והרגליים מונחות בביטחה על פני הקרקע. התנעה. הפימפום של שני הצילינדרים מעלה בי זכרונות מהימים בהם רכבתי אני על דוקאטי פנטה, שהיה האופנוע הגדול הראשון שלי אי שם לפני כ- 13 שנה. מאז עבר עולם האופנועים מהפיכות שהביאו את דוקאטי דומינטיות מוחלטת בעולם הסופרבייק, ואת קאוואסאקי לייצור אופנוע ספורטיבי ששוקל כמו אנורקסית אחרי שהקיאה, אבל הרעשים של המנוע הזה נשמעים בדיוק כמו הרעשים של האופנועים שייצרה דוקאטי בתחילת שנות השמונים. קשה לטעות ברעשי המנוע שמייצר המונסטר ולזהות אותם עם אופנוע אחר מלבד דוקאטי. לי אישית, כרוכב דוקאטי נוסטלגי, אך כבוחן אופנועים בהווה, קצת קשה להחליט אם הרעש שמפיק המנוע הוא מנגינה עריבה עם צליל נוסטלגי שמוביל אל אותה ילדות נשכחת, או רעש מנוע קקפוני שמקומו לא יכירנו באופנועי שנות ה- 2,000. לחיצה על המצמד היבש והרעש מתגבר. ללא ספק דוקאטי. הלחיצה דורשת יד שמאל חזקה. שילוב לראשון. דווקא חלק ונקי. תחילת נסיעה, וכאן צפים ועולים כל אותם חלקים נוסטלגיים הקשורים למנועי V דוקאטיים עם המשיכה האינסופית, כמעט טרקטורית, עם פעימות הבוכנות הענקיות שפשוט חובטות בגלגל האחורי ומאלצות אותו לזוז גם בסל"ד אפסי. נסיעה בתוך העיר הינה קלילה עם האופנוע הנמוך והרזה הזה, והמנוע מאפשר בחירה של אחד משני ההילוכים העליונים גם בסל"ד נמוך מאד. בכלל, כל העבודה של המנוע היא בסל"ד נמוך, והרוכב לא מרגיש שום צורך לעבור את ה- 5,000 סל"ד בכל סוג רכיבה שאינו ספורטיבי. שני הדברים שפוגמים ברכיבה העירונית הם קודם כל זוית צידוד מוגבלת למדי שאינה מאפשרת מעבר חלק בין המכוניות. אך מה שבעיקר מפריע, הוא המצמד הכל כך קשה הזה שפשוט הורס את יד שמאל. צריך לפתח חזק מאד את שרירי קיבורת היד השמאלית כדי להתרגל לעבודה עם המצמד הזה.

יציאה אל הכביש הפתוח. אתם בטוחים שיש פה רק 84 כ"ס? אולי אלה פעימות הטרקטור שנותנות תחושה בשרנית של המון כח, אולי אלה יחסי ההעברה הארוכים מאד, או אולי שילוב של שניהם. מה שבטוח הוא שהמנוע מרגיש חזק הרבה יותר מ- 84 כוחות הסוס המיוחסים לו. אין בעיה למשל להגיע בהילוך ראשון ל- 100 קמ"ש על השעון. נסיעה בכביש הפתוח גם מגלה לי כי המומנט בסל"ד הנמוך אינו מודגש כפי שאני זוכר מהדוקאטים עליהם רכבתי לפני הרבה שנים, יחסי ההעברה הארוכים מסבירים את זה. בכל מקרה, מצויד האופנוע בגיר בעל שש מהירויות המביא אותו בקלות אל קו ה- 230 קמ"ש על השעון, אלא שלא ממש מומלץ להביא לשם את האופנוע החשוף ובעל הכידון הרחב. אין איפה להסתתר, והרוח מכה ברוכב ללא שמץ של רחמים. מאידך, שיוט של 150 קמ"ש אינו בעייתי, וזו גם מהירות השיוט הנוחה על המנוע שמסתובב במהירות הזו בכ- 5,000 סל"ד רגועים. אבל כל העניין של המנוע באופנוע הזה הינו זניח. בינתיים. בא ותגיע עם המונסטר לכביש המפותל הראשון, ותבין למה קראו לו מפלצת. מהירות היגוי אדירה המשלבת בין תנוחת רכיבה שאינה מניחה הרבה משקל מקדימה, זוית מזלג ספורטיבית לחלוטין בת 24 מע', וכידון רחב, מביאים את האופנוע לזריזות מדהימה בכניסה לפניות מבלי להיות קליל מדי. דוקאטי אינם מציידים את המונסטר במשכך היגוי כלשהו, וכנראה גם שלא צריך. למה כנראה?! כי בכל זאת שמביאים את האופנוע לקיצוניות בסגנון שיקיין מהיר שמחייב את האופנוע לעבור במהירות מצד לצד, הוא בכל זאת מנתק טיפה את הגלגל הקדמי מהכביש, ומניע טיפה את הראש באי שביעות רצון. אך כמה פעמים יש לנו לעשות את זה במהלך רכיבה בכביש הציבורי. אלה בדיוק הדברים שאנחנו עושים בכוונה במבחן דרכים, ושברכיבה שאינה על מסלול מירוץ לא יתגלו לעולם. ברגע שאתה מגיע אל הכביש המפותל הראשון, מתגלות יכולותיו העצומות של האופנוע בכל עוצמתן. השילוב הזה שבין תנוחת רכיבה של אופנוע מן השורה לבין מכלולי שילדה ובלמים מהדור האחרון, פשוט מגניבים את המוח, במיוחד למי שמורגל באופנועי ספורט. אתה מגיע לפניה הראשונה, אין ממש צורך להוריד הילוך, היגוי קליל, והאופנוע הצר פשוט יורד במהירות אל תוך הפניה עם רמת קשיחות ואחידות כמעט מוחלטים. קח אותו אל כביש מפותל באמת, והמונסטר יראה לכל אופנוע ספורט, אבל לכ-ל אופנוע ספורטיבי, מאיפה מפליץ הדזמו. בלי יציאה של הברך ובלי בטיח. ולאחר מכירים מעט את הכביש, אפשר בכלל לשלב איתו רכיבת סופרמוטו. תגיע אל הפניה, בלימה סופר מאוחרת עם החלקה ארוכהההה של הגלגל האחורי. האופנוע ייצמד לקו כמו קרציה לגרון של כלב שמן במיוחד. היגוי קליל וזריז אל תוך הפניה, רגליים חובקות את מיכל הדלק, שיחרור הדרגתי של הבלם הקדמי, ומשיכה של המצערת שתגרום למנוע עתיר המומנט להשאיר קו שחור וארוווווך על פני האספלט המתקמט תחת גלגליה של המפלצת, כשברגע האחיזה אם אתה בהילוך שני למשל, יעלה האופנוע את הגלגל הקדמי לאויר ביציאה מהפניה בקלות יתרה בפאוור ווילי כיפי ונשלט לחלוטין. תעשה את זה על אופנוע ספורטיבי, ותהיה על הגבול ההיי סייד. תעשה את זה על המונסטר, ופשוט תחיה. גם אם תטעה בהילוך, ימשוך המנוע עם פעימות הטם טם שלו את השגיאה שלך בקלות אל עבר הפניה הבאה. האופנוע הזה פשוט ישחק בכביש מפותל עם אופנועים ספורטיביים במשחקי תפוס את הזנב בקלילות שבה רוסי מוציא פער של 14 שניות במירוץ אחד כשהוא צריך. אבל... בשונה מאופנועי ספורט "רגילים", אין צורך לברוח רחוק מדי עם האופנוע כדי ליהנות ממנו. קח אותו למגרש חניה קרוב ומרווח, ושחק עם האופנוע כאוות נפשך. לא מדובר אמנם ממש בסופרמוטו, אבל האופנוע הזה הוא אופנוע הכביש הקרוב ביותר לאופנוע כזה. לחילופין, קח אותו לכביש צדדי ליד הבית, ותתאמן בהחלקות בכניסה לפניה, בבלימה מאוחרת אל תוך פניה, בהחלקת זנב ביציאה מפניה תחת כח, בפאוור ווילי ביציאה מפניה, בסתם ווילי, בסטופי, רולינג סטופי, או בכל מעשה חוליגני אחר שמביא את החלסטרה לסובבים אותך, ואותך לחיוך מאושר. לא תמצא הרבה שותפים טובים יותר לדבר עבירה מאשר המונסטר הזה.
לסיכום
האופנוע הזה הוא פליי בייק נטו. אופנוע שנוצר לכיף. יש בו אומנם פרקטיות כמעט מוחלטת בגלל התצורה בה הוא בנוי, אבל שכחו מכל השוואה בינו לבין כל אופנוע עירום אחר שאתם מכירים. הוא קליל, זריז מאד, מנוע שהולם היטב את האופי הלא מתפשר של שאר המכלולים. כח כאן הוא לא העיקר, אלא ההתנהגות ובזה משתבח המונסטר. איכות ומרכיבי המכלולים שלו הם מהדור האחרון, והקלות בה הוא מבצע את אותם מרכיבי הכיף נטו ברכיבה, פשוט מביאים אותו אל מקום שבו אומר יקיר ומקורב לי שרכב על האופנוע: אם היה לי כסף, הייתי קונה אותו עכשיו. הזכרנו כבר שהוא גם אידיאלי לכאלה שעושים את הצעדים הראשונים שלהם בקטגוריית הנפח שמעל 500? אה.. גם זה.
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים