השוואתי סופרספורט 2005

05/12/2005 21:46:06

טוטאליק באנאליק,

זה לא !

מעולם לא היו אופנועי קטגורית הסופרספורט שונים כל כך. מעולם לא היו חמישה אופנועים שמכוונים לאותה המטרה, כה שונים זה מזה. השוואתי 2005. קבלו אותו. או שלא..

נבחן במקור עבור בייקס בחודש מרץ 2005

בוחן על:   יהונתן ענפי
פוסק:   יהונתן ענפי
רוכב:   יהונתן ענפי
דוגמן:   יהונתן ענפי
יפה:   יהונתן ענפי
משחיז:   יהונתן ענפי
נמאס מזה שהוא גומר סליידרים:   יהונתן ענפי
R1 מזיע כשהוא רואה אותו:   יהונתן ענפי
גם מזיע:   יהונתן ענפי
וגם מסריח בחליפה:   יהונתן ענפי
"למה לא ברן אאוט"?   יהונתן ענפי
"כי אז לא תרכב בענף הזה לעולם":   עמיר שבתאי
סקירת כל אופנוע בנפרד:   עמיר שבתאי
חוץ מה-R6 שנבחן קודם כל בנפרד ורק אחר כך הגיע להשוואה:   יהונתן ענפי
פתיח:   עמיר שבתאי באישור יהונתן ענפי
סיכום ההשוואה:   יהונתן ענפי באישור עמיר שבתאי
צילום:   אילן קליין
הגהה:   משה חיון
עיניים כלות:   אבי טואטי
רכב צמוד:   אייל המהיר
ציוד רכיבה:   אופנועית, מטרו
נהנו:   יהונתן ענפי, עמיר שבתאי
בדיוק כרגע מקללים אך מחייכים ומסננים "מניאקים":   אתם


קטגוריית אופנועי ה- 600 הספורטיבית עברה בשנים האחרונות מהפך עצום. הרבה מים זרמו משנת 95, עת קאוואסאקי הפכו על פיה את קערת אופנועי הקטגוריה הבינונית והביאו את בשורת ההארד קור אל עולם ה- 600. אופנועי ה- 600 עד אז היו אופנועי כלבו מצוינים. נעימים לרכיבה יומיומית ולטווח בינוני, ומאידך יודעים להשחיז רגלית בכביש כשצריך.
השנה אנו חוזים שוב באופנועים שונים לחלוטין בקטגורית ה- 600, כששניים מהם, ה- GSXR600 של סוזוקי, וה- YZF-R6 של ימאהה, יוחלפו בדגמים חדשים בשנה הבאה. אופנוע נוסף שרק "כנראה" יוחלף הוא ההונדה, אם כי השמועות וההערכות לגביו פחות מבוססות, וסביר יותר להניח שהוא לא ישתנה.

הקאוואסאקי הוא החדש בקטגוריה. אופנוע על לכל דבר עם פוזת מסלול מדהימה ותנוחת רכיבה מהגיהנום, אך גם עם אקסטרא משמעותי למדי של 37 סמ"ק לעומת האחרים. הדוקאטי גם הוא חדש ל- 2005, אך יוצא דופן בחבורה כמעט בכל. החל מארץ המוצא, דרך תצורת המנוע, וכלה במחיר של אופנוע וחצי בהשוואה לכל אחד מהאופנועים הללו. הסוזוקי הוא הישן ביותר, ומיוצר ללא שינוי זו השנה השלישית. הימאהה וההונדה גם הם בני שנתיים, אך עברו שידרוג השנה ברמה כזו או אחרת.

בעבר חזינו באופנועי 600 שהיו רק מעבר אל הקטגוריה הגדולה. אופנועי ה- 600 הוציאו מכסימום של 100 כ"ס שלא סיפקו את חולי המהירות, והתנהגות הכביש שלהם התבססה גם על היכולת שלהם כאופנועים יומיומיים. היום, כבר אי אפשר לקרוא לאופנועים הללו אופנועי ביניים או אופנועי מעבר. היום הם כבר עומדים בקטגוריה עצמאית משלהם עם יכולות כביש מטורפות. כח המנוע הוא כבר לא נושא. אמנם בנתונים הרשמיים על הנייר יש, למשל, לקאוואסאקי יתרון של כ- 20 כ"ס על ההונדה, אבל כאן אנחנו נכנסים לדקויות של מדידת ההספקים עם או בלי הראם אייר, והגזמות כלליות של יצרנים. עובדה היא שנתוני התאוצה של כולם קרובים עד כדי זהות, והמהירויות המירביות שנמדדו על ידי מספר מגזינים בעולם שמגיעים אל מערכת בייקס באופן קבוע, מצביעים אף הם שאין יותר מדי הבדלים בכח המנוע של היפנים שבמבחן. רצינו לקחת אותם לדינמומטר, אך כבר לא היה זמן וויתרנו על הנושא.

לא נדרשת כתבה השוואתית כדי לדעת שהאופנועים הללו שונים בתכלית זה מזה. רכבנו על כולם רק בחודשים האחרונים, וידענו שהם שונים מאד זה מזה עוד לפני שמפתח אחד פתח את מנעול הכידון. הדוקאטי בכלל נמצא ברמת מחירים משלו, ושונה כל כך מכל האחרים, שהוא מגיע למבחן הזה רק כי הוא בנפח המתאים. נכון שהוא המתחרה של אופנועי ה- 600 היפניים (והבריטי במדינות מתוקנות) מטעם דוקאטי, אבל הוא שונה כל כך, שאין לנו ספק שלא רק בישראל, אלא גם בעולם, מי שרוכש אותו עושה זאת בגלל הייחודיות שהוא מספק, בלי קשר לתוצאות מבחן כזה או אחר, אם בשל תחושות שהוא יודע לספק, אם בשל תצורה ייחודית, אם בשל סמל סטטוס. ההונדה הוא אופנוע סופרספורט קיצוני לכל הדעות עם יכולות מדהימות. אך בהונדה כמו בהונדה, לא הסכימו לוותר באופנוע המיועד לכביש הציבורי על הפרקטיקה, אם כי ברמות נמוכות בהרבה מבעבר. לאלה המחפשים שילוב כמו של הדורות הקודמים של ה-CBR600, יצרו החברים מהונדה את דגמי ה-F. הקאוואסאקי החדש מביא אתו את בשורת ה"עד הסוף קיצוני ולא משנה מה יגידו השכנים". הימאהה ניצח את המבחן ההשוואתי שביצענו בסוף 2002, והשנה אף שופר עם שינוי ממשי בפרונט שהפך אותו לקרבי יותר. אז מי הכי טוב?

זהו. זו בדיוק הסיבה שאי אפשר לבצע באופנועים הללו מבחן השוואתי כהלכתו. מה הוא "יותר טוב"? האם אופנוע שמעביר אליך תחושות ספורטיביות מדהימות (ואני בכוונה משתמש במילה "תחושות" ולא "יכולות". זה כבר סיפור שונה לגמרי. ע"ש.), ששובר לך את עמוד השדרה ביומיום, הוא טוב יותר מאופנוע שמעביר טיפה פחות תחושה ספורטיבית, אך נוח יותר בדרך לעבודה? בכל זאת, אלה אופנועים שהרוכשים שלהם ירכבו איתם גם בתוך העיר, ולא רק על נגרר למסלול הקרוב לבית. האם שם המותג משמעותי לרוכש האופנוע ? אז מה יותר טוב?

מה שצריך קודם כל היא הגדרה מסודרת למבחן כזה. אם הרעיון הראשוני היה לבחון את האופנועים רק על גבול המעטפת ולבחור את האופנוע הכי ספורטיבי בדומה למבחן שעשינו ב- 2002, ובעצם כמו שאנחנו אוהבים לעשות, הרי שבאה המציאות לאחר שרכבנו על האופנועים זה לצד זה, וטפחה לנו על הפנים. כל האופנועים הללו ישמשו גם כאופנועי יומיום, ואי אפשר להתעלם מכך. אבל אם אנחנו באים לבחון את האופנועים כחבילה שלמה, הרי שבאה מציאות 2 וסותרת גם את המבחן הזה. ישנם רוכבים רבים, ושני כותבי הכתבה הזו בתוכם, שמוכנים לסבול ביום יום מאופנוע קשה וקיצוני, בתמורה לעוד טיפת ריגושים בסופי שבוע. אז.. אנחנו לא נבחן את מה ש"יותר טוב" או נבחר את המנצח האולטימטיבי בקטגורית הספורט הארד קור. אנחנו נבחן כל אופנוע בנפרד, אך תוך התחשבות ביכולות של שאר האופנועים בקטגוריה באותם הפרמטרים. כך נדגיש את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהאופנועים ונעביר עליו מסקנה ברורה. המרחק בין האופנועים השונים, אולי למעט הימאהה והקאוואסאקי, אינו מצריך השוואה מסודרת של ממש, אלא מי הכי ספורטיבי, מי הכי מתאים לחיי היומיום, ומי נופל באמצע בין הכסאות.

להמשך המבחן (חלק 2)

שליחת כתבה לחבר


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים