הרוג אותי ברכות - CBR1000RR 2006

02/03/2006 23:00:43

הפיירבלייד החדש לא עבר שינוי ענק בדרך לדגם 2006, אבל הוא מספק משהו שלא היה בדגם הקודם: ריגוש. וכמובן שאלת השאלות: האם הוא טוב יותר מה-GSXR1000, מלך קטגוריית העל?

עמיר שבתאי  רוכבים: עמיר שבתאי, נמרוד בוקר  צילום: אילן מגן 

הפיירבלייד של 2004 לא היה ממש אופנוע שהתחברתי אליו. הוא אמנם היה אופנוע מעולה ואף רכבתי אתו מהר יחסית למהירות הרכיבה הרגילה שלי, אבל הוא היה חסר. לא היה בו מה שגורם לך לאהוב את האופנוע שלך. הפיירבלייד של 2004 הוא אופנוע טוב, אולי מדי. אופנוע שמביא אותך מהר מאד מנקודה לנקודה ללא קשר לסוג הכביש עליו אתה רוכב, או לסוג הפניות. הוא היה טוב בהכל. יותר מדי טוב. יותר מדי חלק. משעמם. עד כמה שאופנוע ליטר ספורטיבי יפני יכול להיות משעמם. 

והרי החדשות הטובות: בדרך ל-2006 נוסף לאופנוע הזה החלק החסר. ה-CBR1000RR החדש יודע סוף סוף לייצר ריגושים. נסה לצאת אתו מפניה ב-8,000 סל"ד בהילוך שני, משהו כמו 140 קמ"ש, ותבין על מה אני מדבר. משכך היגוי אלקטרוני או לא משכך היגוי אלקטרוני, האופנוע ירים את הגלגל לשמים, והכידון ירקוד לך סמבה בידיים. משהו שלא היית אפילו מעלה על הדעת עם הדגם הקודם. אני נוסע הלוך וחזור בכביש המבחן הקבוע שלי, ואני מרגיש שוב ושוב שהאופנוע הזה שונה. הכח זמין יותר, הרבה יותר. פאואר ווילי הוא עניין של כמעט מה בכך בהילוך שני.. וגם בשלישי.

קשה לשים את האצבע על מה שעבר האופנוע בידי המהנדסים, כך שהוא הפך להיות אופנוע שהוא יותר כיפי לרכיבה מהקודם, אבל זה שם. הוא עדיין אותו אופנוע מצוין שהיה הדגם הקודם, אבל יש בו יותר. הוא יודע להיות קצת ילד רע. אולי זה לא טוב לאופנוע הסופרבייק של הונדה, אבל זה בטח ובטח יהיה טוב למכירות. שלא תבינו לא נכון: לא מדובר בקאוואסאקי ZX10R המופרע. ה- CBR1000RR הרבה יותר רגוע, אבל הוא כבר לא הילד הבריון עם שרירי ברזל, אך עדיין החננה של הכיתה. ה- CBR1000RR החדש יודע גם להרביץ לך בראש. אתם יודעים מה? בעצם לא קשה לשים את האצבע. עד לסוף כתיבת הכתבה כבר היה נהיר גם לי מה נשתנה.

 מחסור בדאתא
אני נכנס בסוף יום המבחן להונדה. השיחה מחוייבת המציאות עם אלון ("סקניה" מאתר "פול גז") על האופנוע, ואני מספר לו על ההרגשה שלי על האופנוע. לבושתי, עדיין לא ממש קראתי על האופנוע, למרות מגזין "בייק" הבריטי וכתבה של כריס מוס על האופנוע ששוכבת אצלי במחשב שכותב את המילים שאתם קוראים כרגע. אני מספר לו על ההיגוי החד יותר, ואני מתעקש שלבטח זוית ההיגוי חדה יותר. סקניה לא בטוח, וגם גיא, חברו לצוות אנשי המכירות בהונדה, לא סגור על זה. אני מספר להם על זמינות הכח הרבה יותר, ותולה את הדבר בפורטינג בפתחי היניקה. שניהם מפתיעים אותי בגלגל שיניים גדול יותר בשתי שיניים. נו מה.. בטח יותר כח. קחו מנוע ליטר עם מעל ל-170 כ"ס על בערך 170 ק"ג, והגדילו לו את גלגל השיניים האחורי בשתי שיניים תמימות, ומה תקבלו? פלא שהוא מרים גלגל בהילוך שלישי מצד אחד, ומוריד לך את הביצים לגרביים מצד שני?


עדיין לא ממש עברתי על הנתונים הטכניים בזמן כתיבת הכתבה, ואני מחכה עם זה בכוונה. כך נדע גם אני וגם אתם אם יצאתי אהבל, או שהתחושה שלי מהאופנוע שעליו רכבתי לפני כשנתיים, עדיין שרירה ויש לי את היכולת לזכור התנהגות של אופנוע. יש לי הרגשה שדווקא אהיה בסדר, והמוח המעוות שלי לא יטעה אותי הפעם.

שיכוך הקריזה
תנוחת הרכיבה על האופנוע מעולה. אני יושב לראשונה על האופנוע, ובסיכום מוקדם עם אילן מגן, אנו יוצאים לצילומים קודם המבחן עצמו. תנוחת הרכיבה המציבה את הרוכב מעל האופנוע, ולא בתוכו כמו שעושה הסוזוקי למשל, מעלה בי את החשש שאני לא אצליח לספק צילומי אקשן סבירים ברמת הסתגלות על אופנוע שארכב עליו רבע שעה בערך עד לתחילת הצילומים. הרגליות גבוהות מאד, והכידון נמוך, אך סביר. מעט רחוק אולי, אך בהחלט ממוקם היטב לגובה הממוצע שלי. אבל, וזה אבל עקרוני וחשוב: כשאני מתחיל לרכב עליו, אני מתחבר אל האופנוע מיד. כמי שרכב על הפיירבליידים של הונדה רוב שנותיו, אני מרגיש גם כאן בבית כמעט מיד, למרות שהוא כמובן שונה מהאחרים. ברכיבה ספורטיבית, קל מאד לנוע על המושב מצד לצד ולהיתלות על האופנוע. מיכל הדלק רחב משהו, אבל מושלם לחביקה של הרגליים בכל מצב רכיבה.

העיצוב טוב לאין ערוך מזה של הדגם הקודם. עודף הפלסטיקה משני צידי האופנוע נעלם, והחרב התחתונה צרה הרבה יותר, מכונסת מאחורי הגלגל הקדמי מבלי לבלוט החוצה, ומעניקה לאופנוע מראה הרבה יותר עכשווי ואלגנטי. המסכה אף היא שונה קצת, וכמובן הצביעה. יש לי הרגשה שאת הצביעה החדשה לא ימהרו בעלי הדגם החדש לצבוע כפי שקרה עם הדגם הקודם.


את המבחן עצמו אני מתחיל באיזור בית שמש. רצף של פניות מהירות מאד וכבישים הדוקים ומפותלים עם אחיזה גבוהה יחסית, מאפשרים כר נפלא למבחן של טיל הקרקע קרקע של הונדה. כאן אני נתקל באלמנט הראשון ולמעשה היחיד, שמפריע לי ברכיבה. אני לא אוהב משככי היגוי על אופנועים, ואילו הונדה, שמכריחה את הרוכב לקבל משכך היגוי אלקטרוני עם האופנוע, מעצבנת אותי ביומרה שלה להסביר לי מה אני צריך על האופנוע ללא אפשרות לחנינה מוקדמת. המשכך בפירוש מפריע לי בכניסה לפניות במהירויות גבוהות, כשאני צריך להפעיל כח רב מדי לטעמי כדי לשכנע את האופנוע לפנות. השוואה לסוזוקי או לימאהה באותם תנאים לא ממש קיימת, ושלא לדבר על הקאוואסאקי שמחליט לפנות יחד עם הנוירונים בראש שלך. פיתרון איזשהו לבעיה אם וכאשר תתעורר אצל רוכבים נוספים מלבדי, היא צמיג קדמי בעל פרופיל "משולש" ומחודד יותר, אשר יעזור לרוכב להוריד את האופנוע אל הפניה מהר יותר.

בהשוואה לדגם הקודם, מדובר בעולם אחר של היגוי והתנהגות. הדגם החדש זריז הרבה יותר, ופונה יותר מהר מאשר הדגם המקורי. הדגם הקודם לא שמע את המושג "סטירינג", ואילו הדגם החדש, כמו שמוזכר למעלה, יודע גם יודע. לא מדובר אולי בסטירינג שיכול להפסיק לך את פעולת הלב לכמה שניות, אך בהחלט יש לו נענוע ראש מדי פעם בפעם, למרות משכך ההיגוי. כאילו האופנוע מורד לכמה חלקיקי שניה במשכך ההיגוי שמרסן אותו, וגונב מדי פעם קצת זמן אויר. הונדה לא מצהירים על כך, אבל יש לי הרגשה ברורה למדי שהם "שיחררו" מעט את קשיחותו של המשכך במהירויות נמוכות/בינוניות, או שלחילופין, פעולת המשכך נכנסת מעט יותר מאוחר.

יש אמנם יתרונות במשכך שמתגבר את עוצמת השיכוך של הפרונט ביחד עם התגברות המהירות, ואכן הפיירבלייד יציב בתוך פניות מהירות באופן מעורר השתאות כמעט. אפילו רוכב בינוני כמוני בכל מה שקשור למהירויות פניה, רוכב מהר יותר על האופנוע הזה מאשר על כל אופנוע אחר. למעט אולי הסוזוקי. הכביש המהיר לירושלים משמש כביש מעולה לבחינה של אומץ הרוכב לא להוריד גז בחלק מהפניות המהירות שלו, ולהבדיל מכביש בר גיורא, את כביש מספר 1 אני מכיר ברמה אינטימית, ומחליט לעשות אותו הלוך ושוב פעמיים. אז הפעם השניה התפקששה קצת כי היו יותר מדי מכוניות על הכביש ובכל זאת יש לי שתי ילדות קטנות בבית, אבל גם לא הייתי ממש צריך אותה כדי להבין שה- CBR1000RR נוטע בי ביטחון שמאפשר לי לא לסגור מצערת גם בפניות אולטרא מהירות של 230 קמ"ש.
 

 אני עוצר לתדלוק בתחנת הדלק "פז" בואך ירושלים, ופוגש בחור בגולף מדהימה. "ניסיתי לשניה להיצמד אליך, וכבר כשראיתי אותך במראות הגברתי מהירות" הוא אומר לי, "אבל במהירות שלקחת את סיבוב מוצא, החלטתי לרדת ממך כדי שאני לא אתהפך". אכן אופנוע מהיר.

אם יש משהו שהאופנוע הזה יודע לספק טונות ממנו, הוא רגש. רגש רגש ועוד רגש. גם הפרונט מספק ים של רגש לידיים, וגם המתלה האחורי משגר את כל מה שקורה בכביש לישבן הרוכב בבהירות מוחלטת. הבלמים הם מהטובים ביותר שנתקלתי בהם, על כל אופנוע. הם חזקים כל כך, שגייסתי את כל מה שאני יודע על תורת הבלימה כדי לא לנעול אותם. בלימה באה תמיד קודם עם לחיצה על הבלם האחורי – המצוין אגב, ורק אחר כך לחיצה על הקדמי, ובזהירות. הבלמים כל כך חזקים, שפשוט פחדתי מהם. יכול להיות שמשחק איזשהו עם המתלה הקדמי היה מוריד לי מעט את סף הפחד, אולם כיוונון המתלה היה כל כך טוב לטעמי בפניות מכל סוג שהוא, שהחלטתי שעדיף ללמוד את הבלמים, ולא לפגוע בסט אפ הקדמי. אגב בולם קדמי, מצוין. אמנם הוא חסר את השפיץ שיש למתלים של ה-ZX10R ובמיוחד של ה-GSXR1000, אך עדיין מדובר במתלה מדהים לעילא ולעילא. מאחור הסיפור דומה. המתלה האחורי ממשיך את הקו המעולה של המתלה הקדמי וסופג מעולה את הכביש, מצמיד את חלקו האחורי של האופנוע לכביש ובכלל, אם יש דרך לתאר את האופנוע הזה, היא הדרך בו הוא נדבק לכביש כמעט בכל מצב. אפילו שהוא כבר מאבד אחיזה, כמו שקרה לי לחרדתי עם צמיג קדמי מחליק ברגע של חוסר ריכוז, אתה מרגיש איך האופנוע כאילו משתדל להמשיך בכח ולהיצמד לכביש, והרוכב מרגיש את ההחלקה כאילו היא בהילוך איטי. האופנוע פשוט מאפשר לרוכב לתקן את הטעות. סלחנות? קטן עליו. יותר בסגנון של אמא תרזה בבית כנסת ביום כיפור.

קצת בתוך העיר
אין בעיה רצינית להסתדר עם ה- CBR1000RR בתוך העיר. זוית הצידוד סבירה, ומי שמורגל באופנועי ספורט, יגלה אופנוע חביב למדי לרכיבה לעבודה ובחזרה. הפיירבלייד עדיין לא איבד את הנימוסים של הדגם המקורי. 

-------------------------------------------------------------

טכני ונתונים טכניים
אז מה השתנה בין הדגם הקודם לזה העכשווי? בקצרה. המנוע קיבל תוספת של 5 כ"ס, שהרימו את ההספק ל-172 כ"ס. המשקל ירד בשלושה ק"ג מ-179 ק"ג ל-176 ק"ג – חצי מזה מהאגזוז בלבד. הדיסקים גדולים יותר ב-10 מ"מ. המנוע עבר החלקת מעברים, העלאה של יחס הדחיסה מ- 11.9:1 ל-12.2:1, וכתוצאה מכך הועלה הקו האדום מ-11,650 סל"ד ל-12,200 סל"ד עם השפעה כאמור על ההספק. שסתומי היניקה קיבלו עוד קפיץ, למניעת ציפת שסתומים עקב הסל"ד הגבוה יותר. המצמד עבר גם הוא שינוי לחיזוק בעומס גבוה, היות והיתה להונדה בעיה במירוצי הסופרבייק. גלגל השיניים האחורי גדל מ-40 ל-42 שיניים עם השפעה ישירה על התאוצות ותאוצות הביניים (רול-און), ואכן לא יצאתי אהבל: זוית המזלג כעת מעט חדה יותר, ועומדת על 23.5 מע' לעומת 23.75, עם השפעה על המפסע שקצר כעת יותר ב-2 מ"מ. הזרוע האחורית קצרה כעת יותר ב- 5 מ"מ תמימים, והסך הכולל הוריד את בסיס הגלגלים מ-1,410 מ"מ, ל-1,400 מ"מ. סך השינויים האלה מסביר את השינוי בהתנהגותו הכוללת של הדגם החדש לעומת הישן. אגב, חסר חסר חסר, מצמד מחליק. עם יחס הדחיסה הגבוה כל כך, קל יחסית לנעול גלגל אחורי עם כח המנוע בהורדה פזיזה של הילוכים.
  

הפלסטיקה נראית הרבה יותר טוב      המנוע מדהים,ציפיתם למשהו אחר?     הבלמים אדירים, כמעט חזקים מדי        המשכך האלקטרוני מתערב יותר מדי

                                                                           -------------------------------------------------------------

גזר דין: אז שווה או לא?

הדגם החדש של ה- CBR1000RR הוא ללא ספק, ובאופן מוחשי, אופנוע "מעניין" וטוב יותר מאשר הדגם המקורי של 2004. יש לו את כל האלמנטים שעשו את דגם 2004 לאופנוע כל כך טוב, אך הונדה השכילו להכניס באופנוע הזה מעט נשמה. לא אופנוע רובוטי שיודע רק לציית, אלא אופנוע שיודע גם לרגש מעט את הרוכב. האם הוא ספורטיבי קיצוני כמו הסוזוקי או הקאוואסאקי? לא. הונדה מצהירים כי אופנועים מהסוג של שני אלה הם בניגוד לרוח החברה שמטיפה לאופנועים תרבותיים, והם מכוונים לאופנועי כביש ולא לאופנועי מירוץ חוקיים לכביש. האם אני קונה את זה? לא ממש. סביר מאד להניח שבסוף 2007 יציגו הונדה אופנוע חדש לחלוטין, קיצוני בטירוף. יש להם את היציאות האלו מדי עשור בערך.

ומה לגבי מי שכבר יש לו CBR1000RR, האם יש הצדקה לרכוש את הדגם החדש רק בגלל השינויים שנערכו בו? מבחינה פונקציונלית טהורה, ממש לא. זה להוציא יותר מדי כסף על שינויים מעטים מדי. אבל אם אין לבעל ה- CBR1000RR בעיה של כסף, והוא רוצה אופנוע מרגש יותר עם כל התכונות הטובות של האופנוע הקודם, אז יש מה לדבר על להחליף אופנוע לדגם החדש. אם הדגם הישן היה "טוב עד כדי שיעמום" כמו שכתוב במדריך שלנו, הרי שהדגם החדש טוב עוד יותר, וממש לא משעמם. 

לאור בקשת הקהל, עדכון: לא, הוא עדיין לא טוב כמו הסוזוקי בקטע הסופרספורטיבי. ניסיתי לרמוז על כך בפיסקה האחרונה, ולמי שלא הבין בין השיטין, הנה התשובה. הסוזוקי עדיין מוריד את הכח טוב יותר, וההיגוי טוב יותר, כמו גם המתלה הקדמי. צפו בקרוב לדגם חדש של הונדה. ע"ש.



שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.CBR1000RR05/03/2006 08:01:14
אז להחליף או לא? יאללה שיגעתם אותי.הונדה צפו לביקור.
2.איקוקה.cbr05/03/2006 11:57:04
שילוב מדהים של ולגו הכנף של הונדה עם קווי האופנוע. אולי הצביעה היפה והמענינת ביותר שראיתי. במציאות נדהמים מקוטנו. כמה קטן אופנוע 1000 יכול להיות?
3.אליקונו... אז מה לקנות??05/03/2006 18:07:53
R1000 או CBR? תחליטו. שיגעתם אותי.
4.מלכי05/03/2006 18:26:37
עושה לי תאבון
5.לאליקו06/03/2006 08:54:58
רק הונדה תאמין לי. אפילו אם הסזוקי יותר טוב אין כמו הונדה!!!!!
6.איזה שטויות06/03/2006 20:19:11
כמי שרוכב כבר שנים על סוזוקי, הם מוכיחים שנים על גבי שנים שהאופנועים שלהם הם השורה הראשונה. כמו למשל ה-R1000 שאפילו הונדה מעודכן לא מצליח לנצח.
7.yooriתיקון06/03/2006 23:22:20
תיקון קטן בגלגל שיניים אחורי נוספה שן אחת ולא שתיים.כמו כן בסיס הגלגלים הוא 1405 מ"מ.
8.לא נכון14/03/2006 17:02:49
כמו שכתב ע"ש, שתי שיניים ו-1400 מ"מ


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים