דוקאטי "פול סמארט" ודוקאטי ספורט 1000 קלאסיק

30/03/2006

דוקאטי החליטו להזכיר לעולם מעט מתהילת העבר שלהם. בעולם, האופנועים הוותיקים של דוקאטי הם בהחלט קלאסיקות, ומספר שנים לאחר שהוציאו דוקאטי לשוק את ה-MH - אופנוע המחווה למייק היילווד, מביאים לנו דוקאטי את ה"פול סמארט", ועוד אחד לחובבי דוקאטי הקלאסית: ה"ספורט 1000".

CHRIS MOSS
צילום: MILAGRO
תרגום: פיטר לרנר


יש שאומרים שלא צריך להביט לעבר, אבל זה דווקא בדיוק מה שדוקאטי עשו, ואני מאמין שזה לא יעשה להם רע כלל וכלל. למסקנה הזו הגעתי לאחר סיור ברחבי איטליה על גבי שני אופנועי ספורט קלאסיים של החברה האיטלקית בהשראת שנות ה- 70. אני מאמין שהם יצליחו למכור את האופנועים הללו בכמויות מסחריות, מה שבהחלט צפוי לשפר את ה"קרדיט" של החברה, הן בבנק, והן בקרב קהל הרוכבים. 



ה"פול סמארט"

סביר להניח שמרבית האנשים שיתעניינו בשני האופנועים שבמבחן, ה"פול סמארט 1000", וה"ספורט 1000", יהיו בעלי ניסיון רכיבה של "כמה" קילומטרים. למרות שאין סיבה שאוהדי ה-V טווין הספורטיביים לא יאהבו את ה"דוקים" בסגנון הרטרו, דווקא בני הארבעים פלוס הם יהיו אלו שהקלאסיים החדשים הכי ידברו אליהם (ובהחלט גם אלי. ע"ש). 

נתחיל בהתחלה
רוכב המרוצים הבריטי, פול סמארט, הוא זה שהתחיל את כל הבלגאן ב- 1972, כאשר כנגד כל הסיכויים, הביס - ובכך עצבן מספר אלופי עולם וקבוצות מובילות – את כולם במרוץ ה"אימולה" 200. אף אחד, כולל סמארט עצמו, לא האמין שיש לו סיכוי. דוקאטי החלו להתרגש והחלו לחשוב על יצירת V-טווין כביש גדול, ואופנועי מרוץ אשר יכבשו את העולם. התוכנית הזו, כפי שאנחנו יודעים היום, היתה מוצלחת למדי לאחר המון אליפויות סופרבייק ברחבי העולם. הפול סמארט 1000, הוא גרסה מודרנית של אופנוע המרוץ. "הספורט 1000" מבוסס על אופנוע כביש משנות השבעים, שהושפע אף הוא מנצחונו של סמארט: ה- "750 ספורט" שראה אור ב- 1973.

בשיחה עם המעצב, פייר טרבלאנש (מי שעיצב ותכנן גם את סדרת ה- 749 וה- 999) נחשפים המאמצים הרבים שהושקעו בעיצוב וייצור הזוג המאושר. "לא רצינו לייצר רפליקות" אומר לי טרבלאנש. רצינו לייצר אופנועים שישלבו וימזגו תחושה וחזות של עבר, אך עם ביצועים מודרניים. הפרטים הקטנים חשובים באופנועים הללו, והשקענו זמן רב על מנת להשיג את התוצאה הדרושה. רצינו ביצועים וויזואליים טובים, ואני חושב שהצלחנו. אני ממש שמח עם אופנועי הספורט קלאסיק, הם האופנועים הכי טובים שעבדתי עליהם". ואת זה אומר האיש שעיצב את ה-999.

                                                                                                       הספורט 1000

יש משהו בדבריו. אם אתה זקן כמוני, שזוכר את שנות השבעים שה"דוקים" שלטו בכיפה, אז אתם תזהו את הצורות והחלקים כמו הגלגלים, מפלטים, שעונים, מיכל ומושב. כולם מזכירים את הסגנון של האופנועים הקדומים. על מנת להדגיש עד כמה רחוק הלכו המתכננים בבולוניה כדי להשיג את התוצאה הדרושה, אפשר ללמוד מהצמיגים דווקא. דוקאטי שכרו את שירותיהם של פירלי על מנת שייצרו מחדש צמיג מיוחד, בעל פרופיל דומה ל"פאנטום" – צמיג מן העבר. ה"פאנטום ספורטסקומפ" הינו בעל תבנית חריצים דומה לחלוטין לצמיגי העבר, אך כולל הרכב חומרים מודרני לחלוטין - למרות שהצמיג לא "טיובלס", דבר שאינו כל כך נעים אם יהיה פיצוץ בזמן שאתה ממהר (צמיגים בעלי פנימית מאבדים את האויר במהירות גבוהה מאד בעת תקר בצמיג, מה שיכול לגרום לאיבוד יציבות במהירויות בינוניות וגבוהות. ע"ש). זמן ועצמות שבורות יגידו אם זו היתה החלטה נכונה. אגב, מראות הכידון של הספורט 1000 מגניבים במיוחד, וה"לוק" הקלאסי והחצוף המיוחד מבטיח במיוחד. בכל אופן, מספיק עם הקנקן וכעת לשאלה: איך הוא עובד?. 

                                                                                           האופנוע המקורי במוזיאון דוקאטי

לעבודה
האופנוע הראשון מבין השניים עליו רכבתי היה הסמארט, ואהבתי אותו מיד. זהו אופנוע ספורט נינוח ומיד עם ההתחלה צריך להכניס את הביצועים שלו לפרספקטיבה הנכונה. אין ספק שהוא לא יזיז משהו לאופנועי ה-600 החדישים - שלא לדבר על אופנועי הליטר וכדאי לשים בצד כל רעיון שיש לך להיות גיבור מקומי או מלך הכבישים. הכידון של האופנוע נמוך. מאד נמוך. כופה עליך אם תרצה או לא, את תנוחת הרכיבה הבלתי מתפשרת וכמעט בלתי אנושית, של הדוקאטים של פעם. אלא שזה מסתדר מעולה ברגע שאתה מפעיל את המנוע ומתחיל לנוע.

מנוע הווי-טווין הגדול מצליח להכניס בעיטה מכובדת בתחומי הביניים, אלמנט שמקל על הרצון ועל היכולת להגיע למהירות גבוהה ולשמור עליה. אבל כפי שמציעים 92 כוחות הסוס, אף אחר לא יראה על גבי האופנוע הזה את דגל הסיום, לפני שתיפול ידו של המרשל שמסמן לכל הדבוקה שכבר סיימה את המרוץ. לאופנוע הסמארט יש מנוע טוב וחזק שיחיה באושר על גבי הכביש, אך מה לעשות, פשוט אין לו מספיק כוח על מנת להוביל את הקבוצה המהירה. (המנוע הוא מנוע ה-DS של דוקאטי, המותקן בגרסאות דומות במולטיסטרדה, במונסטר 1000, וב-1000SS. ע"ש) גם אם תכניס את כל המאסה שלך מאחורי המשקף, האופנוע לא יזוז מהר מדי. אין כאן שום דבר חדש. אותו קירור אוויר שני שסתומים, V 90 מעלות שנמצא בזירה כבר שנים. המנוע לא מייצר יותר מדי כוח או רץ לסל"ד גבוה מדי. אבל הוא מאוד שימושי, ויכול להביא אותך ממקום למקום בזריזות ומבלי להפחיד אותך עד מוות בכל פעם שתגע המצערת. 


מה שיאפשר לך לשמור על הקצב עם האופנועים בעלי המנועים המפוארים זוהי השלדה של הדוקאטי. תקרא כל פרוספקט של דוקאטי והסיפור פשוט זהה. שלדת צינורות פלדה טובולאריים..... בלה בלה בלה... הסמארט לא שונה, ובכלל זה מעניק את הגמישות והמהימנות הנדרשת. בנוסף, יש את המשכך על מנת להרגיע את הרעידות מהכידון ללב. מה לעשות, אם צינורות הפלדה של קפריודי הם טובים מספיק על מנת לנצח את רוסי, אז הם בטח מספיק טובים גם בשבילך.

עם 181 ק"ג משקל יבש, האופנוע הזה לא יזכה בשום תחרות של שומרי משקל, אך מספרים הם דבר אחד, ותחושה היא דבר אחר לגמרי. הסמארט מרגיש bloody קליל, והרבה יותר קליל מכפי שהנתונים היבשים מלמדים. כאשר הצלחנו לצאת מהפקקים של פירנצה לכבישים המפותלים של טוסקנה, הדוק פשוט היה בעולם משל עצמו. יש לו היגוי קליל ומדויק שמאפשר לך לתכנן את המסלול שלך עד לכדי המילימטר המדויק, ומאפשר לך לשמור על הקו בקנאות כמעט דתית. למרות זאת חייבים לומר שחלוקת המשקל, וביתר חשיבות, התנהגותם המופתית של הבולמים הקדמיים והאחוריים של אוהלינס, חשובים לא פחות מהשלדה, ועובדים טוב לפחות כמוה עם שילוב מצוין בין המכלולים. אופנוע הסמארט לובש את הבולמים השוודים הצהובים המפורסמים המתכווננים באופן מלא, ופועלים באופן מושלם. (אבל, וזה אבל משמעותי, הבולמים הפחות משוכללים של הספורט 1000, עם בולמי מרזוקי מקדימה, לא מתכווננים, ולא יעמדו בקצב של רוכבים מהירים שנדרשים לבולמים טובים יותר. ניתן אמנם להחליף את בולמי המרזוקי של הספורט באלה של הסמארט במחיר של 1500 לירות שטרלינג. כ"מ).

הספורט 1000,מהווה בעצם גרסת עירום של אופנוע הסמארט. הבולמים שלו לא ברמה של הסמארט ופחות ניתנים לכיוון, והכידון קצת גבוה יותר עם השפעה על תנוחת הרכיבה שהופכת להיות שפויה יותר. התוצאה המיידית היא שהספורט 100 הוא אופנוע שיותר "נחמד" לרכב אתו. הוא גם מעט יותר זריז וקצר בלי הפיירינג. מה שמוסיף לקלות הרכיבה עליו.


בכל אופן, ולאחר התייחסות לנושאים המדעיים של האופנוע, המציאות היא שניתן לשחק עם עם האופנוע בכבישים מפותלים במשך כל היום, ולהרגיש בטוח גם שאתה לבדך, ולא לדאוג שתסיים את היום במיטה בבית חולים. יחד עם זאת צריך להיזהר בפניות הימניות, מכיוון שאם תשכיב יותר מדי אתה עלול לשייף את המפלט הימני. התוצאה במקרה כזה יכולה להיות עליה לאויר של החישוק הקדמי, וכמובן איבוד אחיזה אשר עלול בכל זאת לשגר אותך לאחיות בבית החולים. הבלמים, בעלי הקליפרים הצפים, די לא מתקדמים. הם מציעים מספיק עצמה על מנת לשמור את הצמיגים נטועים חזק על האספלט, אבל זה לא שאפשר לקרוע אתם את הכביש. העובדות מדברות בעד עצמן והקיט של ברמבו מספיק טוב על מנת לעצור את ה"דוק", מבלי לספר סיפורי כמט מוות בפאב. טוב, זה כנראה טוב מספיק.

תוספות
על מנת להפריד בין הדוקאטי שלך לאחרים, ייצרו דוקאטי מראש מלאי תוספות שאפשר לרכוש בעבור שני הכלים. מפלט שניים לאחד, מכסאות מנוע עשויות מגנזיום, קיטים לזנב, שרשרת הינע מוזהבת, ושלל חלקים מקרבון. כל זה על מנת שתוכל לתת את הנגיעה האישית שלך לאופנוע שלך כדי שלא תצא הלום בירה מהפאב ולא תוכל להבדיל בין הסמארט שלך, לזה של השיכור שלצדך. 

הסמארט 1000 הגיע לאולמות התצוגה (בבריטניה) כבר בנובמבר, אבל אם אתה מעוניין באופנוע כזה, תצטרך להכניס את עצמך ללחץ. לבריטניה ישלחו רק 130 אופנועים מסוג זה ומרביתם כבר נמכרו. האופנוע השלישי בסדרת הספורט קלאסי, דומה יותר לאופנוע גראנד תיור, והוא צפוי להגיע לבריטניה באפריל 2007 (נכון לרגע פרסום הכתבה, המלאי לבריטניה כבר אזל כולו, וישנן עוד כ-100 הזמנות "פתוחות" ברשימת המתנה אצל סוכני דוקאטי בממלכה הבריטית. ע"ש).

 פסק דין
הפול סמארט לא ישאיר את הרושם שהשאיר הרוכב האגדי כאשר התמודד מול שמות כמו מרק בולן, כשאופנועי ה- Z900 היו הדבר הכי חם. בכל זאת עברו כמה עשרות שנים, והפול סמארט הנוכחי לא מנסה להיות אופנוע רייסרי ספורטיבי קיצוני, אלא לשמר ולהביא לעולם מעט מהטעם של האופנועים "ההם". האופנוע בהחלט מרשים והרכיבה אתו כיפית ובטוחה משהו, בניגוד לאופנועי יום הדין של היום. אם אתה אוהד את ה-V טווין האיטלקיים, בעלי הלוק הקלאסי, אם אתה מספיק מבוגר על מנת להיזכר ב"דוקים" מהסוג הזה, אז קיימת אפשרות סבירה מאד שפשוט תאהב את האופנוע. 

הסיפור של פול סמארט ודוקאטי במירוץ אימולה 200

 

 

 

 

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.YYY30/03/2006 22:45:40
איזה כיף לקרוא שוב כתבה של mossy. המשיכו כך. כל הכבוד.
2.כמה הם יפים31/03/2006 10:01:44
אני מהזקנים שעוד זוכר את הדוקאטים הישניפ. עשה לי חשק לשפץ אחד. מישהו מוכר דוקאטי ישן?
3.שי04/04/2006 22:30:21
ללקלק תאצבעות
4.גדי03/08/2006 21:11:49
מכוער רצח! אהבתי... :)


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים