עמיר שבתאי - סופם של אופנועי האטרף?




מיתונו של ה-ZX10R המוטרף לעונת 2006, הביא אותי לצער של ממש. לא, אין לי עדיין מניות בקאוואסאקי, ואפילו אין לי ZX10R. הצער בא מקום אחר לגמרי: כנראה שראינו השנה את אופנוע הטירוף האחרון. לא יודע אם אי פעם, אבל לפחות לשנים הקרובות.

מי שזכה לרכב על האופנוע הזה יודע על מה אני מדבר. אופנוע חזק וקליל, עם טירוף בעיניים. כמעט אי אפשר לרכב עליו ממש מהר. אם אתה לא טוב וקר רוח מספיק, אתה תעוף ממנו לעזאזל. על האופנוע הזה לא צריך לרכב באמת חזק כדי לדמיין שאתה רוכב גרנד פרי. צא אתו מהטיה מתונה יחסית, במהירות נמוכה יחסית, בהילוך שני, ודמיין שגם אתה רוסי ושות'. האופנוע פורץ קדימה מהיציאה מהפניה כשהוא מרים את הגלגל הקדמי לאויר, ואתה מוצא את עצמך עדיין בהטיה, אך עם גלגל אחורי בלבד על הקרקע. אם אתה מנוסה מספיק ומשחק נכון עם הגוף במקום לסגור מצערת, אתה מגלה שאתה תלוי עדיין הצידה, הגלגל הקדמי נוגע לא נוגע בקרקע, והכידון רוקד לך סלסה בידיים ללא רסן. אטרף אמיתי. אופנוע שכל כולו ריגוש טהור.
. אופנועים מסוגו של ה-ZX10R נולדים מידי מספר שנים, כשאחד היצרנים - היפניים בעיקר, רוצה להביא את עולם אופנועי הכביש מדרגה אחת קדימה אל תוך הסופרספורט הקשה. כך ראינו בעבר מכים את השוק בתדהמה אופנועים קשים לרכיבה, אך שכל כולם ריגוש טהור. אופנועים מסוגו של הפיירבלייד המקורי המטורף לחלוטין מ-1992, ה-GSXR750 ב-1996, וכמובן ה-YZF-R1 האימתני ב-1998. לאחר מכן בא הקאוואסאקי. נו, ההוא מהסופרלטיבים למעלה. אופנועים שכל כולם רוע אמיתי. אופנועים הדורשים רוכב אמיתי עליהם. סוסי פרא המחכים להעיף אותך מגבם בצהלה. אופנועים שרק מחכים לך בסיבוב כדי להשיל מעליהם כמה קילוגרמים עודפים של מסה אנושית. אופנועים מרטיטים שחוויה לרכב עליהם נקודה. אופנועים מפחידים המעוררים ברוכב רגש של כבוד כלפיהם.


לצערי, נראה שה-ZX10R, האופנוע הכל כך קיצוני הזה שאני כל כך אוהב, הינו הנצר האחרון לשושלת אופנועי הפרא. הרוח המנשבת אצל היפנים כיום היא הידידותיות של האופנוע לרוכב. חסל סדר אופנועי פרא: האופנועים של היום אמורים להיות מהירים מאד ומתורבתים מאד. שום יד קשה של הרוכב. הרוכב הוא רק מפנה את האופנוע אל הכביש הנכון. משם השילדה, המנוע והמתלים יעשו את העבודה. האופנועים של היום טובים יותר מאי פעם. למעשה הם טובים יותר מאופנועי הסופרבייק הרשמיים של לפני עשור, אבל הריגוש.. הריגוש. הריגוש נעלם. בואו וניקח למשל את הפיירבלייד המקורי לעומת הפיירבלייד הנוכחי, או את ה-R1 המקורי לעומת זה הנוכחי. שני הדגמים החדשים אמנם יגהצו את הכביש הציבורי ואת מסלול המירוץ במהירויות וזמני הקפה שהאופנוע המקורי רק יכול לחלום עליהם, אבל.. איפה הכיף? האופנועים של הדור הנוכחי הם פוסי קאטס לעומת הדור הראשון. איפה הפירבלייד המקורי עם השתוללות הפרונט המגניבה שלו (ששלחה אותי אגב פעמיים לבית חולים), ואיפה לעזאזל נעלם ה-R1 שגרם לביצים שלך לרטוט בכל יציאה פניה? לאיפה לכל הרוחות נעלם הכיף? קחו סיבוב על ה-R1 המקורי ומיד לאחר מכן עלו על דגם 2004, ואני מבטיח לכם שתחפשו את המזוודות מאחור עם תימהון בעיניים. נכון שהאופנוע החדש נורא מהיר, אבל ההרגשה שהוא מעביר, או הפיירבלייד, כמעט וגורמת לפיהוק משועמם. למה כמעט? כי כיף נורא לרכב עליהם עם מצערת פתוחה בקו ישר.



אבל הוא עושה את זה אחרת לגמרי. הוא עוד יותר טוב מכל אלה שלמעלה. הוא אולי לא יציב ומשעמם כמו ה-CBR1000RR, אך הוא בטח לא אופנוע מרגש כמו אותם אופנועים של "פעם". "פעם"... כול'ה שנתיים. הסוזוקי החדש חלק. הוא מגהץ, הוא מהיר בפניות כנראה מכל אופנוע אחר שאי פעם יוצר, והוא גם... י-ד-י-ד-ו-ת-י. שוב המילה הזו. ממתי לכל הרוחות אופנוע ליטר ספורטיבי אמור להיות סובארו?



האם אנחנו בעיצומה של מתקפת שיעמום מאופנועי הליטר? אופנועים שיודעים לעשות את הכל קצת יותר מדי טוב? אופנועים שלא משאירים לרוכב את האופציה לבדוק כמה הוא באמת טוב? אופנועים שכמעט ולא רוצים התערבות של הרוכב? האם עם ההתמתנות של ה-ZX10R, נצר האטרף האחרון, אנחנו נכנסים לעולם נטול טירוף וריגושים מהסוג הקשה? עולם נטול אופנועים שמפוצצים לך את המוח בפעם הראשונה שאתה רוכב עליהם אלא פשוט כמו ה-GSXR1000 מאד טובים? אני מאד, מאד, מקווה שלא.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.z??10/10/2006 11:44:06
תוריד אויר מהצמיגים, תרכך קצת את המיתלים, עדיף להוריד (אם אפשר) את המשכך היגוי - ותקבל קצת פחד שלדעתי כלל לא חסר אבל בשבילך...


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים