דבר העורך: דיפרנציאציה?

27/09/2006 18:13:23

עמיר שבתאי

מדינה שאוכלת את יושביה, יושביה לבסוף קמים עליה ונוגסים בה עצמה כדי לשרוד

לרוב לא יוצא לי לדבר יותר מדי עם רוכבים, במיוחד אם הם על קטנועים. אבל רצף של מקרים שקרו בשבועות האחרונים, גרמו לי להבין שאני מכיר את מולדתי ואת הראש הפועל בה. לצערי הרב.

השליח של גלובס שנוחת אצלי כל ערב היה הראשון. לפני כשבועיים הוא סיפר לי שהוא הולך להחליף את קטנוע 50 הסמ"ק שיש לו באחד 125 סמ"ק שלא מסריח וביקש ממני המלצה על אחד. הסיבה? שינוי דרגות הרישוי כמובן והצפי להורדה בתעריפי הביטוח. הוא כבר הסתובב בסוכנויות וביקש ממני לראות אם אני יכול לסדר לו הנחה אצל יבואן מסוים על הקטנוע שהוא רוצה. "חכה" אמרתי לו. אל תזמין בינתיים שום קטנוע. כאן החל דיון קצר על אם ירדו תעריפי הביטוח או לא לקטנועים בקטגוריית עד 125 הסמ"ק. ויכוח שאינו מן העניין כאן. הוא נהג בסופו של דבר כעצתי וחיכה מספר שבועות. היה שווה לו.

השני היה אדריכל איתו אני עומד במעגל שני של קשרים עסקיים. הבחור התעניין ברכישת קטנוע 125 סמ"ק במקום הטייפון שגנבו לו מתחת לאף (מי משאיר מפתח בסוויץ' "רק לשתות קפה בצהריים"?). "אין לי בעיה לשלם כרגע ביטוח גבוה יותר עד שיוסדר המחיר החדש ל-2007, ואז להנות מהמחיר הנמוך יותר" אמר לי. גם כאן לא הסכמתי איתו, ובסופו של דבר חזר הבחור לרכב על קטנוע 50 סמ"ק אותו רכש בעקבות הלחץ המתון שהפעלתי עליו בכל שיחת טלפון: "תמיד תוכל להחליף שוב" אמרתי לו. אתמול הוא התקשר להודות לי.. כמה עצוב.

הקש ששבר את גב הגמל ובעקבותיו נכתב הטור הזה, הוא השליח שפגשתי ביום שני האחרון. הבחור זיהה אותי מבייקס כשיצאתי לעשן מחוץ לבניין משרדים איזשהו, וישב לידי לאכול את כריך הצהריים שלו. בין סיגר לסנדוויץ' התגלגלה השיחה מהר מאד לנושא הביטוח ועליית המחירים הנוספת. "השתגעת"? הוא אומר לי. עם ה-10 שקל שאני והמשרד ביחד מרוויחים לכל משלוח, ומהם בקושי נשאר לי 6,000 ש"ח בחודש אם אני קורע את התחת, אתה חושב שאני יכול לממן ביטוח?" אז מה, אתה נוסע בלי ביטוח? "מה פתאום" צוחק הילד. הביטוח מממן את עצמו". 


????. מסתבר שישנה שיטה כזו שישנם כאלה שמכירים היטב. מדינת ישראל, בלחץ הבלתי פוסק שלה, בחוסר האבחנה שלה בין כאלה לבין אחרים (לא נכון אגב לתחומי רכב אחרים כמו מוניות למשל), גורמת לבחורים הצעירים הללו לרמות את השיטה. אתם מעלים לנו תעריפים? סבבה, אין בעיה. פעם בשנה מביימים תאונה אם כזו לא קורית ממילא, ומהכסף המתקבל מהביטוח משלמים את הפרמיה השנתית. מישהו יכול להאשים אותם? מדינה שאוכלת את יושביה, יושביה לבסוף קמים עליה ונוגסים בה עצמה כדי לשרוד.

הנתונים האחרונים המפורסמים בקשר לנתוני הביטוח לא רק מדאיגים, אלא מבעיתים בעוצמתם החולנית. 25% מקרב רוכבי הדו גלגלי רוכבים בלי ביטוח. היי: תבינו את המספר: כ-20,000 רוכבים דו גלגליים נוהגים בלי כיסוי ביטוחי במקרה של תאונה או מוות. 20,000 איש!!!! זהו מספר מטורף. 20,000 איש שלא יכולים אולי להרשות לעצמם פיננסית לעבור לרכב עם כפול גלגלים, או שאינם יכולים להרשות לעצמם מסיבות אחרות, וישנן מספיק כאלו, לעבור לרכב – גם אם הם רוצים. 20,000 איש!!!! שבמקרה של פציעה יצטרכו להסתמך על רשויות הסעד במדינה, שאולי ייתבעו על ידי נהג אחר ויצטרכו לשלם לו למרות שהם עצמם הפכו לנכים. 20,000 איש שהמדינה לא מאפשרת להם לעמוד בחוק ביטוח החובה שהיא עצמה הנהיגה.

אז חלק לא משלמים כלל ולוקחים סיכון עצום. חלק אחר מן הרוכבים פשוט מרמה את הביטוח כדי לשלם את הביטוח. הגלגל החוזר גורם שוב לעליית התעריפים בסיבוב הבא שלו, שגורם לחלק אחר של הרוכבים לרכב בלי ביטוח, ולחלק אחר לרמות שוב את הביטוח כדי לשלם אותו. לא יודע.. אני לא מצליח לכעוס עליהם. אני מאשים אותם, כן. אבל לא מצליח לכעוס עליהם. פשוט לא הולך לי.

אז מה היה לנו כאן? עליה דרסטית של תעריפי הביטוח לפני כשנתיים ומשהו, שאת התוצאות שלה אנו חווים כיום בדמות 20,000 רוכבים נטולי כיסוי ביטוחי במקרה תאונה. עם השינויים בדרגות הרישוי קיוויתי כי יהיה גם שינוי מהותי בנושא הביטוח - כלי 125 סמ"ק שהפרמיה השנתית שלהם תעמוד על נאמר כ-2,000 ש"ח. תעריף שיעודד רוכבים לעבור לכלים רועשים פחות ומזהמים פחות. הרישוי, אשר יכול היה לגרום לפריחה מחודשת של שוק קטנועי 4 הפעימות הקטנים, ולגייס רוכבים חדשים מן היישוב אל תוך המעגל הדו גלגלי מהצד הפרקטי, עם השפעה ישירה על קיטון בזיהום הסביבה, השפעה ישירה על צפיפות התנועה ועוד, נבלם על ידי המפקח על הביטוח שבמקום להביט קדימה, הביט בלבן של עיני התוצאות העסקיות של חברות הביטוח והעלה את התעריפים. היתה רפורמה בדרגות הרישוי? שכחו ממנה. עם התעריפים החדשים כלום לא ישתנה. מה שכן ישתנה הוא שעוד ועוד אנשים יצטרפו למעגל של אלה שגורמים לחברות הביטוח לשלם בעצמן את הפרמיה השנתית, ועוד רוכבים שלא יהיה להם כיסוי ביטוחי במקרה של תאונה.

לפעמים מגעיל להיות צודק. לפחות תהנו מהתמונה של קטנוע שהיה יכול להימכר היטב אילולא...


שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.קולרגולכל מילה בסלע27/09/2006 20:34:54
יכולים לנסות ולהיאבק עד מחר ושום דבר לא יקרה במילא.
2.צחי27/09/2006 21:05:07
בהצלחה
3.ללאמה הדין למי שנתפס27/09/2006 22:30:47
בוא נעזוב בצד את העיניין האישי בביטוח. מהו הקנס שמשלם מי שנתפס ללא ביטוח? ואיך אני מזייף תאונה? צריך לגרום נזק לגוף או לכלי??
4.גזגז30/09/2006 21:19:15
מר שבתאי הפעם פיקששת. איך אתה לא מצליח לכעוס על מי שגונב לך כסף מהכיס? הרי הרמאים שמרמים את הביטוח גורמים לכולנו לשלם יותר. הפעם ליכלכת. בידידות.
5.ג'ילרה ראנר 50פעם אחת בשנה02/02/2007 02:55:56
כל שנה החלקה אחת קטנה שתביא לי 3000 שקל לכיס וממנו נשלם ביטוח
6.האמירנעשה כמו כולם27/03/2007 16:13:36
הביטוח הוא כנס מיותר בדיוק כמו אגרת טלביזיה או המיסים הכבדים על כל שעל. תפקידנו השורדים הוא לקנוס את המדינה בחזרה. לא לדווח אמת, לעשות כסף שחור, כמו נניח שר האוצר. למשל...


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים